×
اقتصادی
شناسه خبر : 97119
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی کرد؛

منافع صنفی مانع اصلی ایجاد کریدورهای ترانزیتی در کشور

هرچند اجرای دقیق قانون قیر تهاتری به‌دلیل فراهم نمودن زمینه‌های توسعه راه‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین نیاز درآمدزایی از طریق ترانزیت کالا، الزامی ملی و بسیار ضروری است اما تحقق آن در طول سال‌های گذشته به‌دلیل برخی منفعت‌جویی‌های صنفی و دستگاهی با مشکلات عدیده روبرو بوده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: موقعیت ژئواکونومیکی خاص جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کریدور ارتباطی شرق و غرب و وجود دو آب‌راه مهم در شمال و جنوب ایران، شرایط بی‌نظیری را برای بهره‌برداری از پهنه کشور برای ترانزیت کالا ایجاد کرده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت برنامه‌ریزی صحیح و همچنین فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در زمینه خطوط ریلی و جاده‌های ایمن و استاندارد، درآمد حاصل از ترانزیت کالا می‌تواند جایگزین منابع حاصل از فروش نفت شود.

اگرچه در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه ساخت و توسعه راه در نقاط کشور انجام شده اما همچنان با شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

در حالی که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی ایجاد کریدورهای ارتباطی میان بنادر شمالی و جنوبی با مرزهای غربی و شرقی است اما به‌دلیل هزینه‌های بسیار سنگین نگهداری و توسعه راه‌های موجود و همچنین ایجاد جاده‌های جدید این روند به کندی پیش می‌رود. 

تصویب قانون قیر تهاتری که از سال ۱۳۹۵ برای پشتیبانی از اقدامات دولت به منظور ایجاد، بهسازی و نوسازی راه‌های کشور از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و تا امسال نیز تمدید شده یکی از مهمترین اقداماتی است که کمک شایان توجهی به مدیریت هزینه‌ها و تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی کرده است.

هرچند اجرای دقیق این قانون به‌دلیل فراهم نمودن زمینه‌های توسعه راه‌ها به عنوان اصلی‌ترین نیاز درآمدزایی از طریق ترانزیت کالا الزامی ملی و بسیار ضروری است اما تحقق آن در طول سال‌های گذشته به‌دلیل برخی منفعت‌جویی‌های صنفی و دستگاهی با مشکلات عدیده روبرو بوده است.

محسن حمزه‌لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در حاشیه سفر ریاست محترم جمهوری به این استان طی سخنانی با اشاره به الزامات بهره‌گیری از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور گفت: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

او با اشاره به کمبود قیر یارانه‌ای و بالا رفتن قیمت مصالح مصرفی در راه‌سازی خواستار توجه بیشتر به ضرورت رفع موانع موجود در توسعه راه‌های کشور شد.

 معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز اخیرا در مصاحبه‌ای با اشاره به برنامه جامع دولت برای تامین قیر مورد نیاز برای بهسازی راه‌ها گفت: به علت محدودیت‌های اعتباری شاید دولت نتواند مشکلات موجود در جاده‌های کشور را برطرف کند.

در حالی که مسئولان دست اندرکار اجرای پروژه‌های راه‌سازی در کشور بر ضرورت اجرای صحیح و به موقع قانون قیر تهاتری تاکید دارند اما دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: موضوع تامین قیر تهاتری، پالایشگاه‌ها را زیان‌ده می‌کند و ارزش سهام آن‌ها را کاهش می‌دهد.

ناصر عاشوری با اعلام اینکه از مجموع ۱۰ پالایشگاه بزرگ نفت کشور، ۸ پالایشگاه به بخش خصوصی یا خصولتی واگذار شده گفت: مصوبه مجلس سبب می‌شود تا حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان از نقدینگی این ۸ پالایشگاه خارج شده که آسیب جدی به آن‌ها وارد می‌کند و کاهش سود را در بر خواهد داشت.

پالایشگاه‌ها که نفت خام را از وزارت نفت تحویل می‌گیرند موظف به واگذاری وکیوم باتوم ماده اولیه تولید قیر به کارخانه‌های تولیدکننده این محصول هستند ولی همان‌گونه که دبیرکل انجمن صنفی پالایشگاه‌ها اعلام کرده به‌دلیل محدود شدن سودشان تمایلی به انجام این کار ندارند.

در این رابطه مهرداد همتی دبیر انجمن قیر ایران که بزرگترین تشکل صنفی تولیدکنندگان قیر در کشور است با اشاره به وضعیت نامناسب تحویل وکیوم باتوم تهاتری به‌منظور تولید و تحویل قیر به پروژه‌های عمرانی گفت: تعهدات مربوط به تحویل وکیوم باتوم به سازندگان قیر هنوز اجرا نشده و مشکلات زیادی را به تولیدکنندگان و پروژه‌های عمرانی تحمیل کرده است.

او به الزامات ملی تداوم اجرای قانون قیر تهاتری اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی، تحویل ۱۹۰ هزار میلیارد ریال قیر تهاتری به دستگاه‌های اجرایی را مجددا در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قرار داده است.

جواد اوجی وزیر نفت نیز هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران با پذیرش عدم اجرای کامل قانون قیر تهاتری در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: امسال علاوه بر این که وزارت نفت مکلف به در اختیار گذاشتن ۱۹ هزار میلیارد تومان وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) به کارخانه‌های آسفالت‌سازی و نهادها است، نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از سال گذشته به ظرفیت امسال اضافه شده است.

او به صورت تلویحی به درخواست انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت برای عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا نیز واکنش نشان داد و افزود: عرضه قیر در بورس موجب افزایش قیمت آن می‌شود لذا آن را از بورس خارج کردیم و قیمت ثابت هر تن ۷.۵ میلیون تومان برای آن مشخص شد که امسال هم همین قیمت در نظر گرفته شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات صریح وزیر نفت و همچنین پیگیری مستمری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اجرای دقیق و به موقع قانون قیر تهاتری دارند می‌توان امیدوار بود که در سال ۱۴۰۱ کاستی‌های سال گذشته در زمینه اجرای این قانون جبران شده و با تحرک بیشتر در این بخش روند توسعه و نگهداری جاده‌های کشور که سرمایه‌ای ملی و منبع درآمدهای سرشار است شتاب بیشتری بگیرد.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

قیمت‌ ارز ترجیحی تغییری نکرده است
گونه جدید کرونا با «گلودرد تیغی» در حال گسترش است+فیلم
حماس: اقدام بن‌گویر در النقب، تجلی آشکار تروریسم سازمان‌یافته است
پزشکیان: تفرقه در امت اسلام، خواست صهیونیسم جهانی است
زهران ممدانی تیم انتقال قدرت کاملاً زنانه خود را معرفی کرد
آبفا: ذخیره سدهای تهران به 5 درصد رسید
نبیه بری: مذاکره مستقیم با اسرائیل در کار نیست
یک پالایشگاه نفت در جنوب غرب روسیه هدف قرار گرفت
حسن یزدانی رسما به استقلال پیوست
هند، رئیس‌ دوره‌ای گروه بریکس در سال 2026 می شود
امیدوارم مبادلات بین ایران ‌و پاکستان به 10 میلیارد دلار برسد
آغاز حملات گسترده رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان + فیلم
نامه 51 نماینده مجلس، درباره تبعات حذف نرخ ارز 28500 تومانی
مدودف به ترامپ هشدار داد
عذرخواهی شمسایی پس از توقف مقابل افغانستان: چک خوردیم!
امسال 400 هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شد
آغاز ثبت‌نام وام‌های دانشجویی از ابتدای هفته آینده
قدرت و حجم آتش ایران در جنگ 12 روزه قدرت اسلام و امت اسلامی بود
دستور مقتدی صدر برای لغو هرگونه تجمع اعتراضی تا پایان انتخابات
منشور حقوق بشر کوروش، جهانی شد
آزمون وکالت 1404 با رقابت 98 هزار داوطلب برگزار شد
کردستان با پتانسیل‌های فراوان می‌تواند موتور محرکه تحول در کشور باشد
اوسمار: از بازگشت به ایران خوشحالم
تصویر شگفت انگیز از نابرابری هزینه خانوار در ایران
توقیف 2467 خودرو شوتی در طرح ضربتی پلیس
سرقت میلیاردی در مترو به بهانه کمک به سالمندان
ترافیک سنگین در محورهای شمالی تهران و آزادراه‌ها
تاکتیک‌های جدید روسیه در شرق اوکراین
فوتسال ایران در دومین دیدار خود برابر افغانستان متوقف شد + گل ها
نورنما | یگان سگهای رباتیک
بازگشت سامانه‌های پاتریوت به کره‌جنوبی
سد کرج تا 15 روز دیگر آب دارد
استقرار نظامیان آمریکایی درپایگاه هوایی جدید در سوریه
تفسیر آزمایش‌ پزشکی توسط هوش مصنوعی جان بیمار را به خطر می اندازد
واکنش آموزش و پرورش به کامیون حمل‌ونقل دانش‌آموزان
قطع مستمری بازنشستگان فعال در تاکسی‌های اینترنتی تکذیب شد
برتری پاویون وزارت دفاع در نمایشگاه دریانوردی کراچی
طرح جدید رژیم صهیونیستی برای جذب مهاجران یهودی
نرخ دلار و سایر ارزهای خارجی در 15 آبان 1404
تحول در سیاست ملی روسیه / تأکید پوتین بر میهن‌پرستی
نبرد راهبردی اژدها و عقاب در جغرافیای پول
قتل خونین زن کرمانشاهی در سوند
پزشکیان درگذشت چهار پاکبان شهرداری را تسلیت گفت
اعلام وضعیت فوق العاده در فیلیپین پس از طوفان کالماگی+ تصاویر
هدیه هنری سردار ایاز صادق به قالیباف
حشد الشعبی عراق:در هر شرایطی در کنار مردم هستیم
تحول در نظام مالیاتی با تسهیل پرداخت‌ها
نامه مهم حزب الله به روسای سه گانه لبنان درباره مذاکره با رژیم صهیونیستی
تعیین تعرفه خودروهای وارداتی به صورت پلکانی و متناسب با حجم موتور + جدول تعرفه ها
وزیر ورزش و جوانان وارد ریاض شد