×
بین الملل
شناسه خبر : 248567
تاریخ انتشار :

فایننشال تایمز:

شرکت‌ها ناچار به رعایت خطوط قرمز یمن هستند

فایننشال تایمز در گزارش خود تأکید کرده است که شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی اکنون چاره‌ای جز رعایت خطوط قرمز اعلام‌شده از سوی نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ ندارند.

نورنیوز-گروه بین الملل:  در یکی از جدی‌ترین حملات سال‌های اخیر به ناوگان تجاری بین‌المللی، کشتی هلندی MINERVAGRACHT  که عازم سرزمین‌های اشغالی بود،‌ پس از اصابت بامداد امروز یک موشک یمنی در خلیج عدن دچار آتش‌سوزی شد و از کنترل خارج گردید.

این حمله که به گفته منابع غربی «با دقت بالا و پیامدهای جدی»(غرق شدن کشتی) انجام شد، واکنش‌های گسترده‌ای را در میان ناظران اقتصادی و امنیتی در پی داشته است.

بازتعریف خطوط قرمز دریایی در منطقه

تحلیل منتشر شده امروز در رسانه انگلیسی فایننشال تایمز به وضوح نشان می‌دهد که حادثه اخیر، یک نقطه عطف در تنش‌های ژئوپلیتیکی دریای سرخ است.

این روزنامه با اشاره به حمله اخیر تأکید کرده است که شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل، اکنون ناچارند ملاحظات جدیدی را در مسیرهای دریایی خود لحاظ کنند  از جمله پرهیز از عبور از مناطقی که در لیست تحریم نیروهای محلی قرار دارند.

در واقع، فایننشال تایمز هشدار داده که رعایت نکردن خطوط قرمز اعلام‌شده از سوی نیروهای یمنی می‌تواند خسارات اقتصادی سنگینی برای شرکت‌ها به همراه داشته باشد.

به نظر می‌رسد برای اولین بار در سال‌های اخیر، یک بازیگر غیرغربی توانسته مسیر ناوبری تجاری را به‌طور واقعی تحت تأثیر قرار دهد، بدون آنکه وابسته به ساختارهای متداول بین‌المللی باشد.

کاهش اعتبار پوشش‌های امنیتی غربی و واکنش بازار و افزایش ریسک بیمه‌ای

یکی از نکات کلیدی گزارش‌های منتشرشده پس از حادثه، ناتوانی ماموریت دریایی اروپا (آسپیدس) در تأمین امنیت کشتی‌های عبوری در منطقه است. به‌رغم حضور نظامی گسترده و تبلیغات پیرامون "حفاظت از آزادی کشتیرانی"، در عمل تنها اقدام موفق آسپیدس تخلیه خدمه ۱۹ نفره کشتی بوده است – آن هم پس از وقوع حمله.

در همین راستا، تحلیلگران به کاهش اعتبار عملیاتی ائتلاف غربی در منطقه اشاره کرده‌اند. به ویژه اینکه کشتی MINERVAGRACHT چند روز پیش از حمله اصلی نیز هدف یک حمله موشکی دیگر قرار گرفته بود و علی‌رغم این سابقه، هیچ اقدام پیشگیرانه مؤثری صورت نگرفت.

بازارهای بیمه‌ای بلافاصله به این حادثه واکنش نشان دادند. برخی منابع گزارش داده‌اند که هزینه بیمه کشتی‌هایی که قصد عبور از دریای سرخ و خلیج عدن را دارند، تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

در گزارش MICA (مرکز اطلاعات دریایی فرانسه) نیز آمده است که مسیرهای جایگزین مثل دماغه امیدنیک آفریقا، مجدداً در حال ارزیابی توسط خطوط کشتیرانی هستند؛ هرچند این مسیرها از نظر زمانی و اقتصادی به‌صرفه نیستند.

فایننشال تایمز در همین زمینه نوشته است که حملات هدفمند نیروهای یمنی، باعث شده ملاحظات سیاسی و امنیتی از حالت فرمالیته خارج شده و به فاکتور مؤثر واقعی در تصمیم‌گیری اقتصادی شرکت‌ها تبدیل شود.

اثر روانی بر تجارت دریایی غربی

واشنگتن و تل‌آویو در هفته‌های گذشته تلاش کردند تا با ارسال پیام‌هایی مبنی بر آزادی دریانوردی از نگرانی شرکت‌ها بکاهند، اما حادثه امروز کشتی هلندی نشان داد که کنترل نظامی منطقه، دیگر در انحصار نیروهای غربی نیست.

از سوی دیگر، هشدارهایی که از سوی نیروهای یمنی در مورد عدم رعایت تحریم دریایی علیه اسرائیل صادر شده بود، به‌صورت عملی دنبال شد؛ بدون نیاز به عملیات گسترده یا نیروی دریایی کلاسیک.

آینده تجارت دریایی در دریای سرخ

در شرایط فعلی، یک دوگانگی جدی در منطقه شکل گرفته است: از یک‌سو، مسیر دریای سرخ همچنان یکی از حیاتی‌ترین شریان‌های تجاری جهان است، اما از سوی دیگر، تضمینی برای امنیت بی‌قید و شرط تردد در آن وجود ندارد.

به عقیده کارشناسان، با توجه به تکرار حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم اشغالگر و ناتوانی غرب در واکنش مؤثر، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک، نوعی از نظم جدید دریایی با ملاحظات محلی و منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است، نظمی که دیگر صرفاً بر اساس خواست قدرت‌های بزرگ تنظیم نمی‌شود.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

ابعاد جدید از جنایت در سودان
دستور عارف برای توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی دولتی
سید عبدالملک الحوثی: آمریکا و اسرائیل سرمنشا شر هستند
رئیس جمهور لبنان: مذاکره گزینه من برای پایان اشغالگری است
دستگیری کلاهبردار 5000 میلیاردی در یزد
اعلام زمان برگزاری دیدارهای مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی/پرسپولیس-تراکتور 30 آبان
آب سد لتیان به زیر 10درصد رسید
ترامپ در حال تکرار اشتباه بایدن است!
خط قرمزی که به زندگی رسید
لهستان به دنبال احداث دیوار پهپادی مستقل از اروپا
هوای تهران سه درجه گرم می‌شود
عراقچی: ایران آماده کمک‌رسانی فوری به زلزله‌زدگان افغانستان است
کشف جسد یکی دیگر از نظامیان اشغالگر
اعلام اسامی محرومان هفته دهم لیگ برتر فوتبال
هشدار دادستان تهران به ارسال‌کنندگان پیامک جعلی ثبت شکایت
حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در نبطیه لبنان
زلزله 4.5 ریشتری تنب بزرگ را لرزاند
واکنش ستادکل نیروهای مسلح به ادعای همکاری نظامی با دیگر کشورها
نقویان: برای بازپخش سریال‌های پژمان جمشیدی مشکلی نداریم
89 استاد دانشگاه تهران در جمع دو درصد دانشمندان برتر جهان
افشاگری خواهر پژمان جمشیدی از شاکی برادرش ! + عکس و فیلم
سپاهان - آخال / نویدکیا و تیمش در شب سرنوشت‌ساز لیگ قهرمانان آسیا
امیر قطر خواستار حمایت گسترده برای بازسازی غزه شد
پوتین دستور توسعه مراکز لجستیکی هم مرز با کره شمالی و چین را صادر کرد
کشف 216 تن برنج احتکاری از یک شرکت معروف! + فیلم
فردا بزرگترین ابرماه را از سال 2019 از دست ندهید
پلیس: اجاره واحدهای مسکونی به صورت ساعتی و روزانه ممنوع است
سخنگوی سپاه: امروز برای تحمیل شکست سنگین‌تر به دشمن آماده‌ایم
ریل‌هایی که نقشه ژئوپلیتیک را بازنویسی می‌کنند
وقوع انفجاری مهیب در پایتخت عراق+ فیلم
اولیانوف: تهدید و زور در مورد ایران جواب نمی‌دهد
مرگ دیک چنی، معمار جنگ عراق در 84 سالگی
سفیر آمریکا در ناتو: به زلنسکی گفتم این جنگ بی‌معنی باید پایان یابد
سخنگوی کمیسیون اروپایی: معتقد به مذاکره و دیپلماسی با ایران هستیم
همسر فرماندار کالیفرنیا: ترامپ بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست + فیلم
جهانبخش به دندر بلژیک پیوست
نتایج نهایی سی و نهمین آزمون دستیاری دندانپزشکی اعلام شد
ابلاغ سیاست‌­ها و اقدامات فرهنگی، اجتماعی، رسانه‌­ای، علمی فناوری ناظر به شرایط ویژه کشور
نظارت جدی و دقیق بر بازار برنج وجود ندارد
انگلیس: به دنبال تنش با ایران نیستیم
افزایش دمای تهران از فردا / کاهش کیفیت هوا در روزهای پایانی هفته
گزارش تصویری | راهپیمایی سیزده آبان 1404
گرد و خاک شدید در زابل و زهک
میانگین سن پدر و مادر در فرزندآوری اعلام شد
قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران اعلام شد
دیدار و گفتگوی رئیس اتاق ایران با عراقچی
مردم هنوز مرگ مغزی را نمی‌شناسند / باورهای غلط، جان بیماران را می‌گیرد
حریق در پالایش نفت پارسیان ایوانکی؛ یک کشته و سه مصدوم
قیمت طلا و سکه امروز سه‌شنبه 13 آبان 1404 + جدول
ریشه‌کن کردن حماس در قلب طرح ترامپ است