نورنیوز - گروه اجتماعی: عروسکهای لبوبو محصول شرکت چینی پاپ مارت (Pop Mart) با استقبال گستردهای در جهان، از جمله ایران مواجه شدهاند. در ایران تاکنون یک میلیون عروسک لبوبو به فروش رفته که گردش مالی آن حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
این شرکت که در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ درآمدی معادل ۱۱۶ میلیون دلار داشت، تا سال ۲۰۲۵ به درآمدی حدود ۱.۹ میلیارد دلار دست یافته است. عروسک لبوبو در این ۵ سال رشد فروش چشمگیری معادل ۷۰ برابر داشته و به یکی از موتورهای اصلی درآمدی این شرکت تبدیل شده است.
جعبه غافلگیری یا Blind Box، که از مکانیسمهای جذاب خرید لبوبو است، با ایجاد حس کنجکاوی و هیجان، مصرفکنندگان را به جمعآوری و تکمیل مجموعههای خود ترغیب میکند.

خرید بیرویه عروسکهای لبوبو نمایانگر نمونهای از مصرفگرایی افسارگسیخته در جامعه مدرن است که با مکانیسمهای روانشناختی پیچیدهای تقویت میشود. تحلیلهای بازاریابی نشان میدهد شرکتهایی مانند Pop Mart با استفاده از «بازیوارسازی» (Gamification) و ایجاد حس «کمیابی مصنوعی»، تمایل به جمعآوری و احساس تعلق اجتماعی را در خریداران تحریک میکنند.
این استراتژیها، شامل عرضه محدود محصولات و استفاده از سیستم «جعبه غافلگیری» (Blind Box) است که باعث ترشح دوپامین در مغز و ایجاد وابستگی روانی میشود. به این ترتیب، مصرفکنندگان به جای توجه به ارزش واقعی کالا، به دنبال کسب «پاداش احساسی» از خرید خود هستند.
این روند نه تنها باعث ایجاد نیازهای کاذب میشود، بلکه جامعه را به سمت «هویتسازی مبتنی بر مصرف» هدایت میکند؛ جایی که افراد بیشتر با داراییهای مادی شناخته میشوند تا ویژگیهای شخصیتی خود.
فارس