×
سیاسی
شناسه خبر : 242308
تاریخ انتشار :

حمید قنبری:

تحریم‌ها و واقع‌گرایی؛ از افراط تا تفریط

بازگشت احتمالی تحریم‌های شورای امنیت بار دیگر در صدر بحث‌های سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. پرسش اصلی این است: چنین تحریم‌هایی در شرایط کنونی چه اثری خواهند داشت؟ پاسخ به این پرسش ساده نیست، زیرا در ایران دست‌کم چند رویکرد متفاوت درباره تحریم‌ها وجود دارد؛ رویکردهایی که هرکدام خاطره‌ای در ذهن جامعه ساخته‌اند و امروز نیز بر قضاوت‌ها سایه می‌اندازند.

نورنیوز-گروه سیاسی: بازگشت احتمالی تحریم‌های شورای امنیت بار دیگر در صدر بحث‌های سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. پرسش اصلی این است: چنین تحریم‌هایی در شرایط کنونی چه اثری خواهند داشت؟ پاسخ به این پرسش ساده نیست، زیرا در ایران دست‌کم چند رویکرد متفاوت درباره تحریم‌ها وجود دارد؛ رویکردهایی که هرکدام خاطره‌ای در ذهن جامعه ساخته‌اند و امروز نیز بر قضاوت‌ها سایه می‌اندازند.

رویکرد اول، رویکرد انکار بود. در سال‌هایی که قطعنامه پشت قطعنامه در شورای امنیت تصویب می‌شد، طرفداران این نگاه تحریم‌ها را «کاغذپاره» می‌نامیدند و اعتنایی به روند خطرناک شکل‌گیری اجماع جهانی علیه ایران نداشتند. نه برای مهار این موج برنامه‌ای داشتند و نه تلاشی برای جلوگیری از انباشت قطعنامه‌ها. حاصل این رویکرد، خاطره‌ای تلخ در حافظه عمومی مردم بود: به جای آنکه تحریم‌ها جدی گرفته شود و برای مدیریت آن برنامه‌ریزی شود، به مسخره گرفته شد و هزینه‌های سنگین بر دوش جامعه گذاشته شد.
رویکرد دوم درست در نقطه مقابل قرار داشت. در این نگاه، هر تحریم معادل یک فاجعه آخرالزمانی بود. هر تصمیم یا قطعنامه‌ای، در چشم آنان، سرآغاز فروپاشی به نظر می‌رسید. طرفداران این رویکرد با اغراق در آثار تحریم، دائماً نگرانی می‌آفریدند و همه مشکلات کشور را به تحریم‌ها نسبت می‌دادند. تفاوت میان انواع تحریم‌ها، زمان وضع آنها و مرجع صادرکننده برایشان بی‌معنا بود؛ هر اتفاقی دلیلی تازه برای تزریق یأس. این نیز گونه‌ای دیگر از واقع‌گریزی بود؛ نادیده گرفتن پیچیدگی‌های امر و پناه بردن به ساده‌سازی هولناک.
رویکرد سوم، تحریم‌های شورای امنیت را بی‌اهمیت جلوه می‌داد. استدلال اصلی این بود: «وقتی آمریکا ایران را تحریم کرده است، تحریم سازمان ملل چیزی به آن اضافه نمی‌کند.» این نگاه، بُعد روانی تحریم‌ها، مشروعیت ناشی از قرار گرفتن زیر فصل هفتم منشور و گستردگی دامنه آن را نادیده می‌گرفت. تحریم سازمان ملل صرفاً یک تحریم اقتصادی نبود؛ بلکه اعلام یک موضع سیاسی جهانی بود که می‌توانست زمینه‌ساز فشارهای دیگر شود.
میان این سه رویکرد ـ انکار، اغراق و بی‌اهمیت‌انگاری ـ هیچ‌کدام واقع‌بینانه نبودند. همه آنها به شکلی از ساده‌انگاری گرفتار بودند؛ یا مشکل را نادیده می‌گرفتند یا آن را چنان بزرگ می‌کردند که فلج‌کننده می‌شد، یا تصور می‌کردند تفاوتی میان تحریم آمریکا و تحریم سازمان ملل وجود ندارد. همین سه‌گانه خطاهاست که ضرورت رویکرد چهارم را آشکار می‌کند: رویکردی مبتنی بر واقع‌گرایی هوشمندانه.
رویکرد چهارم همان واقع‌گرایی هوشمندانه است. در این نگاه تحریم‌ها جدی گرفته می‌شوند، آثار سیاسی، راهبردی و روانی آنها انکار نمی‌شود، اما در عین حال به واقعیت‌هایی توجه می‌شود که نشان می‌دهد اثرگذاری این تحریم‌ها در شرایط کنونی دیگر همانند گذشته نخواهد بود.
نخست آنکه اجماع جهانی علیه ایران که در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ شکل گرفته بود امروز وجود ندارد. آن زمان آمریکا، اروپا، روسیه و چین در یک جبهه قرار داشتند و در فاصله چند ماه یک قطعنامه تازه علیه ایران صادر می‌شد. اکنون چنین اجماعی غیرممکن به نظر می‌رسد؛ آمریکا درگیر جنگ تجاری با چین است، روابط پرتنش با اروپا و هند دارد و روسیه نیز زیر فشار بی‌سابقه تحریم‌های غرب قرار گرفته است.
دوم آنکه روسیه و چین آشکارا با مکانیزم اسنپ‌بک و بازگشت تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند. درست است که سازوکار قطعنامه ۲۲۳۱ از نظر حقوقی به آنها امکان وتو نمی‌دهد و بازگشت تحریم‌ها با رأی منفی آنها هم انجام می‌شود، اما اگر بحث بر سر گسترش دامنه تحریم‌ها یا تصویب قطعنامه‌های تازه باشد، بدون رأی مثبت مسکو و پکن به‌سختی پیش خواهد رفت.
سوم، مشروعیت حقوقی و اخلاقی چنین تحریم‌هایی به‌شدت محل تردید است. در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، تحریم‌ها با استناد به فصل هفتم منشور و تحت عنوان «تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی» توجیه می‌شد. امروز اما بازگشت تحریم‌ها تنها با استناد به مکانیزم اسنپ‌بک ممکن است؛ مکانیزمی که خود مشروعیت آن مورد تردید بسیاری از کشورهاست. چگونه می‌توان آمریکا را که از برجام خارج شده است، صاحب حق در فعال‌سازی این مکانیزم دانست؟ یا اروپایی که خود به تعهدات برجامی خویش عمل نکرده است را صاحب چنین حقی دانست؟ و چگونه می‌توان ایران را پس از حمله به تأسیسات هسته‌ای‌اش «تهدید علیه صلح» معرفی کرد؟
چهارم، ایران نیز دیگر آن ایرانِ گذشته نیست. تجربه برجام و تغییر شرایط داخلی باعث شده است بسیاری از اقداماتی که پیش‌تر دستاویزی برای اجماع‌سازی بود، امروز یا وجود نداشته باشد یا به شکل دیگری مدیریت شود. به بیان دیگر، بهانه‌هایی که پیش‌تر دست غرب برای مشروعیت‌سازی می‌داد، امروز بسیار محدودتر شده است.
از همه اینها یک نتیجه روشن به دست می‌آید: بازگشت تحریم‌های شورای امنیت همچنان یک فشار سیاسی و روانی است، اما دیگر آن ابزار فلج‌کننده و اجماعی گذشته نیست. انکار آن خطاست، بزرگ‌نمایی‌اش خطاست و بی‌اهمیت‌انگاری‌اش هم خطاست. تنها راه درست، واقع‌گرایی هوشمندانه است: دیدن فشارها در کنار تغییر شرایط و تکیه بر تجربه‌ای که ایران در این سال‌ها اندوخته است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه


ایران
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

نورنما | سومین عملیات موفق فراجا در مبارزه با تروریسم
فروش یک میلیون عروسک لبوبو در ایران
استاد ایرج صغیری درگذشت
تاکید فیفا بر حمایت از کافا
ادای احترام معاون اول رئیس‌جمهور به شهدای مقامات یمن
ارکستر «سلانه» به یاد استاد احمد پژمان برگزار می شود
خروج سد 15 خرداد قم از مدار تامین آب
آخرین وضعیت اکبر زنجانپور پس از جراحی
معاون اول رئیس‌جمهور: دشمن اگر شیطنت کند سیلی جانانه‌تری خواهد خورد
آماده‌باش هلال احمر برای مقابله با سیلاب در شمال کشور
تصاویری از ابوعبیده؛ سخنگوی حماس
ترکیب تیم ملی وزنه‌برداری ایران مشخص شد
تداوم وزش باد شدید در تهران تا پایان هفته
5 کشته در سقوط بالگردی در پاکستان
نارضایتی مردم از افزایش قیمت خودروهای داخلی و تأخیر در تحویل
پیام تسلیت عراقچی به خانواده‌های شهدای دولت یمن
تل‌آویو اعتراف کرد: کشتی مورد حمله یمنی‌ها، اسرائیلی است
شهروندان تهرانی خون اهدا کنند
طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن در 16 شهریورماه رخ می دهد
ایران (0) - هند (0) | دومین تقابل ایران در تورنمنت کافا 2025؛ ترکیب تیم ملی مشخص شد
معاون شهرسازی شهردار تهران: 85 درصد واحدهای آسیب‌دیده جنگ 12 روزه بازسازی شده است
سران شانگهای حمله رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران را محکوم کردند
ارزش جهانی دلار کاهش یافت
ماجرای 5 گروگان‌گیر مسلح در سیستان و بلوچستان چه بود؟
پزشکیان: اعضای شانگهای وابستگی خود به دلار را کاهش دهند
پایان مصدومیت حسن یزدانی و بازگشت او به تشک کشتی
اولیانوف: تحریک‌های اروپایی تاثیری بر همکاری ایران با آژانس نداشته است
تجرد میلیونی؛ چالش ملی در مسیر توسعه
واکنش سرلشکر موسوی به حمله تروریستی در یمن
غریب آبادی: روسیه، چین و پاکستان با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران مخالف هستند
فردا 11 شهریورماه، آخرین مهلت واریز وجه حراج سکه
پاپ بین‌الملل شبکه زیرساخت کشور راه‌اندازی شد
وزیر دفاع ایران: مقابله با یکجانبه‌گرایی نیازمند اتحاد کشورهای عضو شانگهای و بریکس است
تلاش وزارت ارشاد برای بازگرداندن پیکر مرحوم پژمان
«آرواره‌ها» پس از 50 سال دوباره سینماها را گرفت
وضعیت راه‌ها؛ ترافیک سنگین در محورهای کندوان و هراز
جزئیات زمان و شرایط انتخاب رشته آزمون سراسری 1404 اعلام شد
اولین اظهارنظر سرپرست نخست‌وزیری یمن: از حمایت غزه دست نمی‌کشیم
فینال جنجالی لیگ کاپ کونکاکاف و درگیری شدید سوارز + فیلم کامل
آغاز ساخت مزارع خورشیدی و فعال شدن سامانه نصب خانگی
عملیات موفق یمن علیه نفتکش اسرائیلی در دریای سرخ
شیائومی هشدار داد: این پاوربانک‌ها را برگردانید
آغاز مراسم تشییع پیکر شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به یمن
توزیع واکسن رایگان آنفلوانزا برای بیماران خاص
800 کشته و 2800 زخمی در زلزله افغانستان/تسلیت پزشکیان/اعلام آمادگی ایران برای کمک+ فیلم
فرزین: تخصیص ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی ادامه دارد
دستگیری 11 نفر از کارکنان سازمان ملل به اتهام جاسوسی در یمن
دوفوریتی | پرش زنان موتورسوار از روی موانع و خلأهای قانونی
آزادراه تهران-شمال به مدت چهار روز بسته است
بقایی: قرارداد 25 ساله ایران و چین در حال اجرا و پیشرفت است