×
اقتصادی
شناسه خبر : 240517
تاریخ انتشار :

هادی حق‌شناس:

بنزین یا خودرو؟

موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند و اصلا

موضوع یارانه‌ها در آذرماه سال 1389 برمبنای همین تفکر بوده که می‌توان با واقعی کردن قیمت بنزین هم به کاهش مصرف بنزین و هم به کاهش قاچاق و هم به بهبود معیشت دهک‌های کم درآمد اقدام کرد. اما عملا آنچه که اتفاق افتاد این بود که مسئله ریشه‌ای حل نشد.

نه تنها مسئله ریشه‌ای حل نشد، بلکه هر چندسال یکبار خود را نشان داده و می‌توان گفت به یکی از مشکلات بین دولت و مردم تبدیل شده است. به طور قطع و یقین اگر مجددا بنزین افزایش قیمت پیدا کند حالا یا قیمت بنزین سوپر یا تغییرات در میزان سهمیه بنزین اتفاق بیفتد، باز

چند سال دیگر مجددا الزام به تغییر قیمت بنزین ایجاد خواهد شد. به نظر می‌رسد وقتی یک مسئله، چندین بار با یک راه حل به نتیجه نرسیده است باید کمی تردید در راه حل کرد. مسئله بنزین را جدای از خودرو دیدن، تبدیل به همین مسئله‌ای می‌شود که در سنوات گذشته کشور با آن

مواجه بوده است. آنچه که مورد دغدغه مردم است این است که مگر مردم حق انتخاب خودرو دارند که قیمت تمام شده بنزین را بپردازند؟ وقتی مردم حق انتخاب خودرو ندارند، یعنی سیاست‌های‌ دولت حق انتخاب خودرو را برای مردم محدود کرده و غالب مردم مجبورند خودرویی را

بخرند که نسبت به خودروهای روز دنیا بنزین بیشتری مصرف می‌کند و حتی برخی خودروها شاید تا سه برابر هم برسد. اگر دولت می‌خواهد یکبار برای همیشه مسئله بنزین را حل کند، مسئله آلودگی هوای کلانشهرها را حل کند، مسئله رضایتمندی بلندمدت برای خانوارهای ایرانی فراهم

کند و همچنین دغدغه‌ای به نام قیمت بنزین نداشته باشد و از طرف دیگر دغدغه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز بنزین نداشته باشد که در این چند سال گذشته و سال جاری حداقل پنج میلیارد دلار صرف این کار شده، بهتر است که حق انتخاب خودرو را به مصرف کننده ایرانی واگذار کند و به

ازای این حق انتخاب خودرو که به خانوارهای ایرانی می‌دهد، قیمت بنزین را هم بدون سهمیه یا اصطلاحا آزاد به آنها بفروشد. نمی‌شود که هم من مجبور به استفاده از خودروی پرمصرف ایرانی باشم و هم قیمت افزایشی بنزین بر من تحمیل بشود و هم مهم‌تر از این دو، آلودگی زیست

محیطی کلانشهرهایی مثل تهران را تحمل کنم. بنابراین اگر دولت می‌خواهد بنزین سوپر یا سهمیه‌های مختلف یا قیمت‌های مختلف ارائه کند، بهتر است که به‌جای این، به مصرف‌کننده حق انتخاب خودروی خارجی را بدهد و هرکس هم که خودروی خارجی آورد، به او کارت سهمیه بنزین

دهد و او سهمیه آزاد استفاده کند. مثل اتفاقی که قرار است در استان‌هایی بیفتد که مناطق آزاد دارند و آنها عموما میزان سهمیه آزاد سهم عمده مصرف بنزین‌شان است. این روش کمک می‌کند به اینکه هم مصرف بنزین در کشور کم بشود، هم بنزین به قیمت واقعی به فروش برسد،

هم آلودگی شهرها به‌خصوص کلانشهرها که 80 درصد ناشی از خودرو است کاهش پیدا کند و فراتر از همه اینها، خانوارهای ایرانی یک ماشین مطلوب و دلخواه داشته باشند و درنهایت هم رضایت شهروندان ایرانی فراهم شود.

اقتصاددان


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

عراقچی: ایران در جنگ 12 روزه ثابت کرد توان تأمین معیشت مردم را دارد
قانون جدید برای معاملات آنلاین طلا و نقره
استقلال (1)-الوحدات (1) | استقلال برای بازگشت به مسیر پیروزی می‌جنگد+ گل تساوی
آخرین جزییات از اجرای مرحله پنجم طرح کالابرگ الکترونیک
عصبانیت صهیونیست‌ها از انتخاب شهردار مسلمان نیویورک
واکنش تند پوتین به تهدید اتمی ترامپ / طرح‌هایی برای احتمال ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای
نورنما | نقاشی متحرک روی دیوار
لحظه هولناک انفجار هواپیما هنگام سقوط
ترکیب هوشمندانه استقلال مقابل الوحدات/ دو جابه‌جایی مهم
جمشید شمیرانی نوازنده تمبک درگذشت
ادعاهای تازه گروسی درباره سایت‌های هسته‌ای بمباران‌شده ایران
حسن یزدانی استقلالی شد
چرا انتخابات عراق برای ایران و منطقه اهمیت دارد؟+فیلم
هنرمند نقاش درگذشت
گزارش مهم وزارت دفاع درباره جنگ 12 روزه
عکس های منتخب جهان، 5 نوامبر 2025
نواف سلام: دولت لبنان پشت مردم جنوب ایستاده است
آمریکا تحریم‌های سازمان ملل علیه جولانی را لغو می کند
محاصره صدها گردشگر اسرائیلی در یکی از بنادر یونان
سقوط 500 میلیارد دلاری ارزش سهام‌های فناوری
با حکم دیوان عالی؛ رئیس‌جمهور سابق بولیوی آزاد شد
عراق از بارگیری محموله‌های لوک‌اویل خودداری کرد
القسام جسد اسیر صهیونیست دیگری را تحویل می‌دهد
پیام ولیعهد عربستان به محمود عباس
پیام تسلیت رئیس‌جمهور در پی درگذشت صابر کاظمی
ترامپ: طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا را تجربه می‌کنیم
وزیر بهداشت اذعان کرد؛ کمبود متخصص بیهوشی یکی از چالش های نظام سلامت
توقیف کامیون کشنده تریلی با راننده 14 ساله در هرمزگان
روایت پکن از رایزنی «وانگ یی» و «عراقچی» درباره برنامه هسته‌ای ایران
آتش بسی برای تداوم نسل کشی
آمریکا موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرد
هشدار به دارندگان خودروهای فرسوده
آغاز ثبت‌نام جدید عتبات از هفته آینده
سفر معاون حقوقی وزارت خارجه به عربستان
رکورد تعطیلی دولت آمریکا شکسته شد؛ تداوم اختلافات داخلی
تخصیص 70 هزار تن ذرت طی 24 ساعت آینده
رونمایی از سلطان بی رقیب بازار گوشت در جهان
بدهی 6 همتی تامین اجتماعی به داروخانه ها
گفتگوی پزشکیان با مکرون/ آمریکا و اروپا با اثبات صداقت اعتماد ایران را جلب کنند
توصیه دادگستری تهران به شهروندان برای سرقت نشدن خودرو
اعلام جرم دادستانی تهران علیه مهدی.م
رئیس‌ جمهور فردا به استان کردستان سفر می‌کند
نورنما | سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها
مسدودسازی جاده چالوس برای تخلیه بار ترافیکی جنوب به شمال
زلزله خنج فارس را لرزاند
معاملات بدون پشتوانه طلای فیزیکی ممنوع شد
مرزهای قرقیزستان با ازبکستان و تاجیکستان به زودی برداشته می‌شوند
رکوردشکنی ستاره پرتغالی سیتی در لیگ قهرمانان
سانحه رانندگی در جنوب یمن با 34 کشته
تاکید پزشکیان بر ضرورت تداوم مسیر پیشرفت علمی