×
اقتصادی
شناسه خبر : 240517
تاریخ انتشار :

هادی حق‌شناس:

بنزین یا خودرو؟

موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند و اصلا

موضوع یارانه‌ها در آذرماه سال 1389 برمبنای همین تفکر بوده که می‌توان با واقعی کردن قیمت بنزین هم به کاهش مصرف بنزین و هم به کاهش قاچاق و هم به بهبود معیشت دهک‌های کم درآمد اقدام کرد. اما عملا آنچه که اتفاق افتاد این بود که مسئله ریشه‌ای حل نشد.

نه تنها مسئله ریشه‌ای حل نشد، بلکه هر چندسال یکبار خود را نشان داده و می‌توان گفت به یکی از مشکلات بین دولت و مردم تبدیل شده است. به طور قطع و یقین اگر مجددا بنزین افزایش قیمت پیدا کند حالا یا قیمت بنزین سوپر یا تغییرات در میزان سهمیه بنزین اتفاق بیفتد، باز

چند سال دیگر مجددا الزام به تغییر قیمت بنزین ایجاد خواهد شد. به نظر می‌رسد وقتی یک مسئله، چندین بار با یک راه حل به نتیجه نرسیده است باید کمی تردید در راه حل کرد. مسئله بنزین را جدای از خودرو دیدن، تبدیل به همین مسئله‌ای می‌شود که در سنوات گذشته کشور با آن

مواجه بوده است. آنچه که مورد دغدغه مردم است این است که مگر مردم حق انتخاب خودرو دارند که قیمت تمام شده بنزین را بپردازند؟ وقتی مردم حق انتخاب خودرو ندارند، یعنی سیاست‌های‌ دولت حق انتخاب خودرو را برای مردم محدود کرده و غالب مردم مجبورند خودرویی را

بخرند که نسبت به خودروهای روز دنیا بنزین بیشتری مصرف می‌کند و حتی برخی خودروها شاید تا سه برابر هم برسد. اگر دولت می‌خواهد یکبار برای همیشه مسئله بنزین را حل کند، مسئله آلودگی هوای کلانشهرها را حل کند، مسئله رضایتمندی بلندمدت برای خانوارهای ایرانی فراهم

کند و همچنین دغدغه‌ای به نام قیمت بنزین نداشته باشد و از طرف دیگر دغدغه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز بنزین نداشته باشد که در این چند سال گذشته و سال جاری حداقل پنج میلیارد دلار صرف این کار شده، بهتر است که حق انتخاب خودرو را به مصرف کننده ایرانی واگذار کند و به

ازای این حق انتخاب خودرو که به خانوارهای ایرانی می‌دهد، قیمت بنزین را هم بدون سهمیه یا اصطلاحا آزاد به آنها بفروشد. نمی‌شود که هم من مجبور به استفاده از خودروی پرمصرف ایرانی باشم و هم قیمت افزایشی بنزین بر من تحمیل بشود و هم مهم‌تر از این دو، آلودگی زیست

محیطی کلانشهرهایی مثل تهران را تحمل کنم. بنابراین اگر دولت می‌خواهد بنزین سوپر یا سهمیه‌های مختلف یا قیمت‌های مختلف ارائه کند، بهتر است که به‌جای این، به مصرف‌کننده حق انتخاب خودروی خارجی را بدهد و هرکس هم که خودروی خارجی آورد، به او کارت سهمیه بنزین

دهد و او سهمیه آزاد استفاده کند. مثل اتفاقی که قرار است در استان‌هایی بیفتد که مناطق آزاد دارند و آنها عموما میزان سهمیه آزاد سهم عمده مصرف بنزین‌شان است. این روش کمک می‌کند به اینکه هم مصرف بنزین در کشور کم بشود، هم بنزین به قیمت واقعی به فروش برسد،

هم آلودگی شهرها به‌خصوص کلانشهرها که 80 درصد ناشی از خودرو است کاهش پیدا کند و فراتر از همه اینها، خانوارهای ایرانی یک ماشین مطلوب و دلخواه داشته باشند و درنهایت هم رضایت شهروندان ایرانی فراهم شود.

اقتصاددان


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

روسیه، مذاکره مستقیم با اوکراین را رد کرد
دو حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
ماکرون به مرتس خیانت کرد
نورنما | حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر (ع) مبارک
واکنش مهاجرانی به اظهارات قالیباف درباره احتمال استیضاح وزرا
برف و باران در جاده‌های 3 استان/ خسارت های سیلاب در 431 شهر و روستای چهار استان/فوت 8 نفر
مراکز شماره‌گذاری پلیس فردا طبق روال عادی فعالیت می‌کنند
اسلامی: در زمینه رادیودارو، پلاسما و پرتودهی به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم
بدعت آمریکا تهدیدی برای نظم جهانی است؟
فردا فعالیت بانک‌ها از چه ساعتی آغاز می‌شود؟
مدیرعامل توانیر: برای نخستین‌بار رشد تقاضای برق کشور 3 درصد کاهش یافت
دادگستری تهران نسبت به افزایش پیامک‌های جعلی هشدار داد
سرلشکر موسوی: راه مقاومت و قوی­تر شدن را انتخاب کرده‌­ایم
سانفرانسیسکو در تاریکی فرو رفت
مهاجرانی: فردا مدارس و ادارات با 2 ساخت تاخیر آغاز به کار می‌کنند
پادکست؛ اَبَر طوطی یا اَبَر انسان؟
رفیع‌زاده: مصوبه اصلاح ساختار وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد
عارف: راهی جز استفاده از اقتصاد دیجیتال نداریم
مرحله پایانی معوقات متناسب‌سازی1403 حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت شد
تورم سالانه به 41 درصد رسید؛ کالاها پیشتاز گرانی
واکنش‌ تانک روس به احتمال رقابت با حسن یزدانی
نورنما | گربه‌ها با هنر و هنرمند مشکل دارن!
کشف زمین خواری 30 هزار متری به ارزش 3 همت در غرب تهران
آغاز تحویل 460 هزار قطعه انواع سکه پیش فروش از امروز
تقویت مخازن سدهای جنوب کشور در پی سیلاب‌های اخیر
اجرای لایحه اخبار جعلی و سند تسهیم درآمد محتوا بر بازگشایی تلگرام تقدم قانونی دارد
تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی در زمستان
بانک مرکزی معامله تتر با بابک زنجانی را رد کرد
کشف 15 تن چوب قاچاق و پلمب واحد متخلف در آمل
آیا ایران محور اصلی سفر نتانیاهو به آمریکا است؟
موافقت کابینه سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی با طرح جدید شهرک سازی در کرانه باختری
ممنوعیت تردد در محور چالوس تا چهارشنبه
نشنال اینترست: آمریکا پهپاد ایرانی شاهد را «کپی» کرده است
انفجار امروز خرم‌آباد مربوط به امحای مهمات جنگ 12روزه است
یلدا؛ گفتگوی نور و انسان
9 اثر منقول تاریخی همدان ثبت ملی شد
6 کشته و 42 زخمی در سانحه مرگبار اتوبوس در بغلان افغانستان
ادعای بیروت درباره پایان مرحله نخست خلع سلاح مقاومت
افزایش آلودگی هوای تهران تا اواخر هفته
قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 30 آذر 1404+ جدول
ترامپ حضور در اطراف ورزشگاه‌های جام جهانی را هم پولی کرد
2 معلم خراسان‌شمالی در تصادف جاده‌ای جان باختند
قیمت دلار و سایر ارزها امروز یکشنبه 30 آذر1404+ جدول
چرا برخی استان‌ها کار می‌کنند و برخی نه؟
برگزاری لیگ ملت‌های آسیا در آینده‌ای نزدیک
رایزنی تلفنی عراقچی و همتای پاکستانی
رفع فیلتر تلگرام دی ماه تعیین تکلیف می‌شود
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های خراسان شمالی مجازی شد
صعود 37 هزار واحدی شاخص بورس / تداوم برتری خریداران در بورس
فروش ویژه شب یلدا سایپا آغاز شد + جدول نوع خودرو ها و زمان تحویل