×
اقتصادی
شناسه خبر : 227563
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی می‌کند؛

افزایش قیمت خودروهای سایپا؛ راه نجات صنعت یا فشار مضاعف بر مردم؟

تصمیم سایپا برای افزایش قیمت خودرو در شرایط رکود بازار و افت شدید تقاضا، نه‌تنها به بهبود وضعیت تولید کمکی نمی‌کند، بلکه بار روانی و اقتصادی سنگینی به مردم تحمیل می‌کند.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: افزایش ۱۰ تا ۳۵ درصدی قیمت خودروهای سایپا، به استناد مجوز شورای رقابت و با توجیه فشارهای ارزی و تولیدی، موجی از واکنش‌های منفی در میان مردم و کارشناسان ایجاد کرده است. در شرایطی که بازار خودرو در رکود به‌سر می‌برد و بسیاری از خانوارها از توان خرید یک خودروی داخلی نیز ناتوان‌اند، چنین تصمیمی نشانه‌ای از فاصله عمیق میان سیاست‌گذاران این صنعت و واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

سایپا در اطلاعیه خود، تورم، حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ ارز را عامل اصلی افزایش قیمت دانسته است. اما منتقدان بر این باورند که مشکل اصلی، ساختار ناکارآمد و هزینه‌های سربار ناشی از مدیریت دولتی و غیررقابتی است. از دید آنان، افزایش قیمت نه برای توسعه کیفیت بلکه برای جبران ناکارآمدی‌هاست.

قانون شورای رقابت؛ عدالت یا مجوز فشار مضاعف؟

بر اساس مصوبه شورای رقابت، قیمت‌گذاری خودرو باید متناسب با نرخ تورم بخشی باشد. اما در عمل، نبود رقابت واقعی و ساختار بسته بازار، باعث شده تا این مجوزهای قانونی به ابزاری برای افزایش قیمت‌ها و فشار بیشتر بر مردم تبدیل شود. پرسش افکار عمومی آن است که این شورا مدافع کدام طرف است؛ تولیدکننده یا مصرف‌کننده؟

یکی از نگرانی‌های جدی، سرنوشت خریدارانی است که خودرو را در قالب پیش‌فروش ثبت‌نام کرده‌اند. گرچه سایپا اعلام کرده که افزایش قیمت شامل کسانی نمی‌شود که مبلغ کامل را پرداخته‌اند، اما اعمال مابه‌التفاوت برای سایر مشتریان، اعتماد عمومی به عدالت در معاملات را به‌شدت خدشه‌دار می‌کند.

شکاف بازار آزاد و کارخانه؛ توجیه تکراری، نتیجه تکراری‌تر

توجیه رایج خودروسازان برای افزایش قیمت، کاهش فاصله میان قیمت کارخانه و بازار آزاد است. اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده که این رویکرد نه‌تنها دلالی را کاهش نمی‌دهد، بلکه به موج جدیدی از افزایش انتظارات تورمی دامن می‌زند.

آنچه در این میان نادیده گرفته می‌شود، ضرورت بازنگری اساسی در ساختار صنعت خودرو است. بدون شفافیت، رقابت‌پذیری، بهبود کیفیت و پاسخ‌گویی مدیریتی، افزایش قیمت نه به نفع مردم است، نه به نفع تولید. خودروسازی که در انحصار، از جیب مردم ارتزاق می‌کند، نمی‌تواند مدعی حمایت از تولید ملی باشد.


اخبار مرتبط
زمان و نحوه واریز وجه متقاضیان مرحله دوم و سوم خودروهای سایپا
جمعه 1404/04/06 ساعت 11:41
خریداران خودرو بخوانند؛
زمان و نحوه واریز وجه متقاضیان مرحله دوم و سوم خودروهای سایپا
شرکت سایپا اعلام کرد فرصت واریز وجه برای متقاضیان مرحله دوم و سوم فروش از طریق سامانه یکپارچه آغاز شده است. خریداران باید در مهلت تعیین‌شده اقدام به پرداخت کنند؛ اقدامی که با توجه به تجربه‌های قبلی، نگرانی‌ها و واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.
واکنش فرهیدزاده برای اقدام مستقل و افزایش  بدون مجوز قیمت خودروسازان
یکشنبه 1404/03/18 ساعت 21:55
واکنش فرهیدزاده برای اقدام مستقل و افزایش بدون مجوز قیمت خودروسازان
حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، با انتقاد از روند افزایش قیمت خودروها تأکید کرد که هیچ مجوزی برای اقدام مستقل خودروسازان وجود ندارد و فرآیند قانونی باید از مسیر وزارت صمت و شورای رقابت طی شود.
هشدار ایران‌خودرو درباره تعلل در اعلام قیمت‌های جدید ماشین‌ها +فیلم
یکشنبه 1404/03/18 ساعت 18:05
هشدار ایران‌خودرو درباره تعلل در اعلام قیمت‌های جدید ماشین‌ها +فیلم
ایران‌خودرو در نامه‌ای به سازمان بورس خواستار ابلاغ سریع قیمت‌های جدید خودرو توسط سازمان حمایت شد و اعلام کرد در صورت تعلل، قیمت‌ها را خود محاسبه و تصویب می‌کند.
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

انتقادسازمان ملل از اسرائیل ؛ آتش‌بسی در غزه در کار نیست
پلیس فلسطین مسئول امنیت در مرحله دوم آتش‌بس غزه می شود
صفارهرندی: پیوند مردم با نظام در بزنگاه‌ها مستحکم‌تر می‌شود
تخلیه 13 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره)
سپردن 10 میلیون نسخه خطی فارسی به موسسه استنادی جهان اسلام
تحرکات تازه بالگردهای اسرائیل در جنوب سوریه
هشدار درباره افزایش خودسرانه کرایه‌های تاکسی
اسلامی: صنعت هسته‌ای بر ریل پیشرفت قرار دارد
مدارس کدام شهرهای استان مرکزی اول دی‌ماه تعطیل شد؟
بارسلونا روی نوار پیروزی؛ ویارئال 10 نفره در خانه تسلیم شد
باز شدن پای آذربایجان به غزه
هشدار آخر به گرانفروشان شیر و لبنیات
کشف دستگاه جاسوسی اسرائیل در مرز یارون
حمله به ایران تصمیم اشتباهی بود که امنیت آمریکا را تضعیف کرد
پرداخت عادلانه اولویت دولت در اصلاح نظام اداری است
چرا ایران تیتر انحرافی برای سفر نتانیاهو به آمریکا است؟
نورنما | بعضی یلداها هیچ‌وقت تموم نمی‌شن...
حسن مصطفی بار دیگر رئیس فدراسیون جهانی هندبال شد
کمترین پایه حقوق به 33 میلیون تومان می‌رسد؟
قطع گاز، بزرگ‌ترین نگرانی صنعت پتروشیمی
کره شمالی خواستار توقف برنامه هسته‌ای ژاپن شد
هشدار درباره سالمندی شتابان ایران
توقیف و بازرسی کشتی روسی در آب‌های سوئد
دریادار ایرانی: ناوگروه‌های 103 و 104 نیروی دریایی ارتش در مسیر آفریقای جنوبی هستند
ایران عضو ناظر کمیته فنی فناوری‌های کوانتومی شد
تنش در شورای شهر تهران
تگزاس و کالیفرنیا را پس بده تا درباره نفت مذاکره کنیم!
انتقاد عضو حزب‌الله از تأخیر در پذیرش استوارنامه سفیر ایران
احداث 19 شهرک در کرانه باختری در ادامه سیاست الحاق اراضی است
سلاح جدیدی که آمریکا به ارتش اسرائیل داد
سازمان ملل: داعش در افغانستان 2000 نیرو دارد
موج شدید آنفلوآنزا در کشور هفته جاری مهار می شود
هیچ راه‌حلی برای اداره کشور جز استقرار نظام حزبی وجود ندارد
12 مجروح در انحراف مینی‌بوس دانش‌آموزان در محور ایوانکی
شکسته شدن رکورد مصرف روزانه گاز
سریال «دزد و همسرش» با الهام از یک داستان واقعی پخش می‌شود
خبر خوش برای بازنشستگان کشوری درباره مرحله پایانی پرداخت معوقات
وداع سپاهان از جام‌حذفی؛ کولاک خیبر در نقش جهان
نورنما | یلداتان مبارک و زندگی‌تان پر از بهانه‌های شاد باد
نگرانی مقامات واشنگتن و تل‌آویو از تجدید قوای حماس و حزب‌الله
گزارش وزیر نفت از کاهش مصرف روزانه بنزین
قیمت‌گذاری شرکت ایران‌مال آغاز شد
احتمال اعلام وصول بودجه 1405 در روز سه‌شنبه/ حضور پزشکیان در مجلس
مدارس 4 شهرستان خراسان رضوی فردا غیرحضوری شد
آمریکا سومین نفتکش ونزوئلا را توقیف کرد
ساعت کاری ادارات سیستان و بلوچستان تا نیمه فروردین اعلام شد
راز مفقودی زن 33 ساله فاش شد
روسیه، مذاکره مستقیم با اوکراین را رد کرد
دو حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
ماکرون به مرتس خیانت کرد