×
فرهنگی
شناسه خبر : 225089
تاریخ انتشار :

نورنیوز به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت صدرالمتألهین شیرازی بررسی می‌کند

بازگشت به عقل و اعتدال

ایران امروز، بیش از همیشه به عقلانیت نیاز دارد؛ عقلانیتی که دین را نه ابزار کنترل، بلکه چراغی برای روشنگری ببیند؛ عقلانیتی که سنت را نه طرد کند و نه تقلید کورکورانه، بلکه آن را بازخوانی کند؛ عقلانیتی که گفت‌وگو را جایگزین نزاع کند. ملاصدرا، با میراث فلسفی خود، یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ما در این مسیر است.

نورنیوز- گروه فرهنگی: در روزگار پرهیاهو و متکثر امروز، جامعه ایران بیش از همیشه با چالش‌هایی در عرصه معرفت، اخلاق و سیاست روبروست. افراط و تفریط‌های مذهبی، تعارض‌های اجتماعی، گسست میان سنت و مدرنیته و ضعف گفت‌وگوی سازنده میان نخبگان و مردم، همگی نشان از نیاز به یک «نقطه تلاقی» دارند؛ نقطه‌ای که در آن عقل، دین، تجربه زیسته و حکمت تاریخی در کنار هم قرار گیرند. در چنین بزنگاهی است که نام ملاصدرا، فیلسوف بزرگ دوره صفوی، نه‌فقط به‌عنوان یک چهره تاریخی، بلکه به‌عنوان راهنمایی برای بازاندیشی در نسبت عقل و دین، بار دیگر مطرح می‌شود.

بحران عقل‌گریزی؛ زخمی بر پیکر دینداری معاصر

یکی از مشکلات بنیادین جامعه امروز ایران، کاهش نقش عقلانیت در عرصه دین‌ورزی و تصمیم‌گیری عمومی است. از یک‌سو، نوعی دین‌داری احساسی و هیجانی، بی‌آنکه پشتوانه عقلی و معرفتی داشته باشد، رواج یافته است. از سوی دیگر، جریان‌هایی که داعیه تجدد دارند، گاه با نگاهی افراطی، دین را از اساس طرد می‌کنند و آن را مانعی در مسیر توسعه و پیشرفت معرفی می‌نمایند.

نتیجه چنین گسستی، فروپاشی گفت‌وگو میان دو سوی جامعه و افول «عقلانیت اجتماعی» است؛ عقلانیتی که بتواند پل بزند میان ایمان و تجربه، میان سنت و مدرنیته، و میان ارزش‌های الهی و ضرورت‌های زیست‌جهان معاصر. اما آیا چنین عقلانیّتی امکان‌پذیر است؟ پاسخ را می‌توان در اندیشه‌های حکما و فیلسوفانی همچون ملاصدرا جست.

صدرالدین محمد شیرازی، ملقب به ملاصدرا (۱۰۵۰ق)، یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان اسلامی است که با تأسیس نظام معرفتی و فلسفی «حکمت متعالیه» کوشید تا بین وحی، عقل و شهود آشتی برقرار کند. او بر این باور بود که راه شناخت حقیقت نه در تعصب صرف به ظواهر شرع است و نه در عقلانیت بریده از وحی؛ بلکه در تلفیقی عمیق از سه منبع اصلی معرفت: عقل، نقل و شهود.

ملاصدرا برخلاف بسیاری از متکلمان و فقیهان پیش از خود، عقل را نه یک رقیب برای دین، بلکه ابزار فهم عمیق‌تر آن می‌دانست. او در «اسفار اربعه»، عقل را راهی برای فهم حکمت الهی و ساختن زیست انسانی می‌دانست و نشان داد که اصول عقلی، اگر به‌درستی فهم شوند، نه‌تنها با وحی ناسازگار نیستند، بلکه آن را تقویت می‌کنند. در اندیشه او، حتی معاد جسمانی، که در ظاهر غیرعقلانی می‌نمود، با مفاهیم فلسفی نظیر «جسم مثالی» و «تجرد نفس» تحلیل شد و درکی عقلی از آموزه‌های دینی ممکن گردید. این نگرش، دین را از سطح تقلید و ظاهرگرایی، به افق تأمل، فهم و انتخاب آگاهانه ارتقاء می‌داد.

درس ملاصدرا: عقلانیت به‌جای نزاع ایدئولوژیک

اگر جامعه امروز ایران بخواهد از دوگانه‌سازی‌های کاذب و تضادهای فلج‌کننده رهایی یابد، نیازمند بازخوانی سنت عقلانی خویش است؛ سنتی که ملاصدرا یکی از قله‌های آن است. عقل‌گرایی دینی به سبک ملاصدرا، برخلاف برخی خوانش‌های التقاطی، نه تسلیم در برابر عقل ابزاری مدرن است، نه واپس‌گرایی دینی. بلکه نوعی تعادل است؛ تعادلی که در آن عقل ابزار فهم بهتر وحی است، و وحی، راهبر عقل در مسیر رستگاری.

چنین خوانشی، می‌تواند الگویی برای تعامل نیروهای اجتماعی و فکری نیز باشد. در شرایطی که جامعه گرفتار نزاع ایدئولوژیک، طرد متقابل و نفی گفت‌وگوست، رجوع به سنتی که تعادل، تأمل، و تساهل عقلانی را گرامی می‌دارد، می‌تواند سازنده باشد. به‌ویژه در فضایی که بخش‌هایی از دین‌ورزی عمومی دچار افراط‌های خشونت‌آمیز یا سطحی‌نگر شده‌اند، نیاز به عقل‌گرایی دینی بیش از پیش احساس می‌شود.

از منظر سیاست‌ورزی و حکمرانی نیز، میراث صدرایی درس‌های بزرگی برای جامعه ایران دارد. در حکمت متعالیه، «حرکت جوهری» به‌عنوان اصل هستی‌شناختی، به ما یادآور می‌شود که موجودات – از جمله انسان و جامعه – همواره در حال شدن و تحول‌اند. این نگاه، راه را برای نوعی «پویایی معرفت دینی» باز می‌گذارد. دینی که در نسبت با زمانه‌اش، می‌تواند فهم نوین و به‌روزشده‌ای از ارزش‌ها ارائه دهد.

در سیاست نیز، این فلسفه، با ارج نهادن به عقل و درک موقعیت، می‌تواند الگوی مناسبی برای تصمیم‌سازی مبتنی بر مصالح واقعی جامعه فراهم آورد. در جامعه‌ای که گرفتار شعارزدگی، سیاست‌زدگی و عقل‌گریزی است، بازخوانی مفاهیم صدرایی چون «عدل»، «حکمت» و «نظام احسن»، می‌تواند در بازتعریف نسبت دین و دولت مؤثر باشد.

ملاصدرا و معنویت مدرن: پیوندی ممکن؟

در عصر بحران معنویت، یکی از ظرفیت‌های فراموش‌شده اندیشه ملاصدرا، تلفیق عقل و عرفان است. او در حالی‌که فیلسوفی با عقلانیت ساختاری و استدلالی بود، در عین حال متأثر از عرفای بزرگ اسلام نیز بود و فلسفه‌اش رنگی از سلوک معنوی داشت. این ویژگی، او را به فیلسوفی تبدیل کرده که می‌تواند مخاطب انسان معاصر نیز باشد: انسانی که در پی معنا، اما نه لزوماً در چارچوب نهادهای سنتی است. ملاصدرا با طرح مفاهیمی چون «سیر انفسی»، «عقل فعال» و «اتحاد عاقل و معقول»، راهی به سوی معنویت عقلانی می‌گشاید که برای جوان امروز ایرانی، شاید جذاب‌تر از موعظه‌های کلیشه‌ای سنتی باشد.

 ایران امروز، بیش از همیشه به عقلانیت نیاز دارد؛ عقلانیتی که دین را نه ابزاری برای کنترل، بلکه چراغی برای روشنگری ببیند؛ عقلانیتی که سنت را نه طرد کند و نه تقلید کورکورانه، بلکه آن را بازخوانی کند؛ عقلانیتی که گفت‌وگو را جایگزین نزاع کند، و درک متقابل را بر طرد متقابل مقدم دارد. ملاصدرا، با میراث فلسفی خود، یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ما در این مسیر است. اگر بخواهیم از بحران عقل‌گریزی، سیاست‌زدگی، ظاهرگرایی و خشونت کلامی عبور کنیم، رجوع به سنت صدرایی می‌تواند گامی مهم باشد؛ سنتی که عقل و ایمان را دو همسفر در مسیر حقیقت می‌داند، نه دو دشمن در میدان جنگ.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

تعویض رایگان قطعه معیوب 3 خودرو از سوی ایران خودرو
نجات 8 نفر از جمله یک کودک دو ساله در آتش‌سوزی یک ساختمان اداری
عناوین سلطنتی شاهزاده انگلیسی رسماً لغو شد
خرسندی ترامپ از بازنشستگی پلوسی
رئیس‌جمهور: اختلافات و دعواهای جناحی را کنار بگذاریم
رونالدو: جنون قهرمانی در جام‌جهانی ندارم
نماینده حزب‌الله: رژیم صهیونیستی تعهدی به توقف عملیات‌های خصمانه ندارد
واکنش قالیباف به انتخاب شهردار نیویورک
راه‌های جایگزین برای تردد در روز جمعه در اطراف میدان انقلاب
پول زائرانی که زمینی از عربستان بازگشتند، پس داده شد
ترکیه اس-400 را رها نمی‌کند و بر سر اف-16 چانه می‌زند
وزیر اقتصاد: گمرکات به بخش خصوصی واگذار می شود
جدول لیگ برتر ایران در پایان دیدارهای امروز
موافقت «نیروهای پشتیبانی سریع» با آتش بس در سودان
سینمای ایران در جاده موفقیت اوراسیا
قیمت‌ ارز ترجیحی تغییری نکرده است
گونه جدید کرونا با «گلودرد تیغی» در حال گسترش است+فیلم
حماس: اقدام بن‌گویر در النقب، تجلی آشکار تروریسم سازمان‌یافته است
پزشکیان: تفرقه در امت اسلام، خواست صهیونیسم جهانی است
زهران ممدانی تیم انتقال قدرت کاملاً زنانه خود را معرفی کرد
آبفا: ذخیره سدهای تهران به 5 درصد رسید
نبیه بری: مذاکره مستقیم با اسرائیل در کار نیست
یک پالایشگاه نفت در جنوب غرب روسیه هدف قرار گرفت
حسن یزدانی رسما به استقلال پیوست +فیلم
هند، رئیس‌ دوره‌ای گروه بریکس در سال 2026 می شود
امیدوارم مبادلات بین ایران ‌و پاکستان به 10 میلیارد دلار برسد
آغاز حملات گسترده رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان + فیلم
نامه 51 نماینده مجلس، درباره تبعات حذف نرخ ارز 28500 تومانی
مدودف به ترامپ هشدار داد
عذرخواهی شمسایی پس از توقف مقابل افغانستان: چک خوردیم!
امسال 400 هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شد
آغاز ثبت‌نام وام‌های دانشجویی از ابتدای هفته آینده
قدرت و حجم آتش ایران در جنگ 12 روزه قدرت اسلام و امت اسلامی بود
دستور مقتدی صدر برای لغو هرگونه تجمع اعتراضی تا پایان انتخابات
منشور حقوق بشر کوروش، جهانی شد
آزمون وکالت 1404 با رقابت 98 هزار داوطلب برگزار شد
کردستان با پتانسیل‌های فراوان می‌تواند موتور محرکه تحول در کشور باشد
اوسمار: از بازگشت به ایران خوشحالم
تصویر شگفت انگیز از نابرابری هزینه خانوار در ایران
توقیف 2467 خودرو شوتی در طرح ضربتی پلیس
سرقت میلیاردی در مترو به بهانه کمک به سالمندان
ترافیک سنگین در محورهای شمالی تهران و آزادراه‌ها
تاکتیک‌های جدید روسیه در شرق اوکراین
فوتسال ایران در دومین دیدار خود برابر افغانستان متوقف شد + گل ها
نورنما | یگان سگهای رباتیک
بازگشت سامانه‌های پاتریوت به کره‌جنوبی
سد کرج تا 15 روز دیگر آب دارد
استقرار نظامیان آمریکایی درپایگاه هوایی جدید در سوریه
تفسیر آزمایش‌ پزشکی توسط هوش مصنوعی جان بیمار را به خطر می اندازد
واکنش آموزش و پرورش به کامیون حمل‌ونقل دانش‌آموزان