×
اجتماعی
شناسه خبر : 224459
تاریخ انتشار :

سید صادق غفوریان

این آموزش و پرورش ناکارآمد

ساختار فعلی آموزش‌وپرورش از تحقق اهداف تربیتی علمی، فرهنگی و ایمانی ناتوان است؛ موضوعی که رهبر انقلاب نیز با تأکید بر لزوم تحول بنیادین در آن، خواستار طراحی ساختار جدیدی متناسب با نیازها شدند. اما سال‌هاست این نهاد راهبردی، گرفتار روزمرگی و بی‌توجهی مسئولان مانده است.

نورنیوز-گروه اجتماعی :  اگر هدف نهاد آموزش و پرورش تربیت دانش آموز در سه حوزه کلی علمی، فرهنگی و ایمانی باشد، با ساختار و وضعیت کنونی آموزش و پرورش ممکن نیست؛ این یعنی آموزش و پرورش کنونی از جهت ساختار و عملکرد، ناکارآمد است.

رهبر انقلاب روز گذشته(۲۷ اردیبهشت) در جمع معلمان با تأکید بر این که ساختار آموزش و پرورش باید در جهت تربیت علمی، فرهنگی و ایمانی دانش‌آموزان باشد، ساختار کنونی را در این زمینه کارآمد ندانستند و افزودند: یکی از وظایف دولت در برنامه هفتم پیشرفت، طراحی ساختار جدید سازمانیِ آموزش و پرورش است که ضروری است این کار با رویکرد تحولی و متناسب با نیازها به بهترین وجه دنبال شود.

آموزش و پرورش نهاد درجه دو؟

تحلیل شرایط و وضعیت امروز آموزش و پرورش به عنوان بزرگ ترین نهاد آموزشی و تربیتی کشور با جامعه ای قریب به ۲۰ میلیون نفر مخاطب نشان می دهد، متولیان اجرایی و سیاست گذاری کشور در سال های طولانی با این وزارتخانه تاثیرگذار و راهبردی، مواجهه ای از سر روزمرگی و بدون توجه به اهمیت و حساسیت آن داشته اند. طبیعی است که نتیجه این گونه مواجهه با مدرسه و دانش آموز به عنوان آینده سازان وطن، پس از چند دهه به موقعیتی بسان امروز رسیده که در ابعاد و وجوه گوناگون دچار زخم های جدی است که ما این جا چند مورد را مرور می کنیم:

۱-عدالت آموزشی در محاق
بررسی مسئله «عدالت آموزشی» در سال های اخیر و از زمانی که نشان داد ۸۰ درصد پذیرفته شدگان رتبه های زیر سه هزار کنکور در رشته ها و دانشگاه های برتر با فراوانی از دهک های بالا و مدارس برتر وغیردولتی هستند و مدارس دولتی «بی پناه» جایگاه چندانی در قبولی رتبه ها و دانشگاه های باکیفیت ندارند، چالش «عدالت آموزشی» و فاجعه رهاشدگی این مدارس عیان و برملا شد.

کدام مسئول در ادوار آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز می تواند ادعا کند که سطح علمی و آموزشی دانش آموز نقاط مختلف کشور، فارغ از جنسیت و محیط زندگی در بهره های آموزشی برابر از نظام آموزشی فعلی هستند.

بماند که در یک پایش علمی و آموزشی، چنانچه شاخص بررسی را به شهرها و مناطق مرزی و محروم ببریم، مشخص نیست این پیمایش در مقایسه با مراکز استان ها و پایتخت چه نتایج فاجعه آمیزی را پیش رویمان قرار خواهد داد.

۲- معلم، معلم، معلم

یادش بخیر دهه ۶۰، معلم شدن آرزوی بسیاری از دانش آموزان بود و اگر امروز، با عملکرد ناجوانمردانه و غیرمسئولانه خودمان، «معلم» را گرفتار مطالبات معیشتی، معوقات پاداش و حقوق و پروژه عجیب و غریب رتبه بندی نموده ایم  و شأن، شخصیت و جایگاه او را از جایگاه شغل پیامبری به یک حرفه عرفی فروکاست و تنزل داده ایم، نباید انتظار داشته باشیم،

نسل امروز  به معلمی و انسان سازی تشنه و علاقه مند باشد. اشاره روز گذشته رهبر انقلاب در این باره معلول وضعیتی است که به دلیل هزاران کم کاری درباره «معلم»، مورد تاکید ایشان قرار گرفت: 
«گرامی‌داشت معلم اعم از مساعدت‌های معیشتی تا ساخت تصویری مبتکرانه و زیبا، با نشاط و دوست‌داشتنی از معلم در افکار عمومی وظیفه ای مهم است، به‌گونه‌ای که جامعه، معلم را شخصیتی جذاب، فعال، پرتلاش، با افتخار و سرافراز ببیند و شغل معلمی در صدر فهرست مشاغل مورد علاقه جوانان قرار گیرد.»

کمبود معلم، سرانه های فیزیکی و بودجه ای

در کدام سال تحصیلی در دو دهه اخیر، وضعیت کلاس ها و سرانه های آموزشی بر اساس برنامه ها، اسناد بالادستی و وضعیت استاندارد رقم خورده است؟ غصه کلاس های شلوغ، مدارس کم امکانات یا بدون امکانات، بودجه ها و اعتبارات تاسف برانگیز و از همه مهم تر، کمبود معلم را با چه طرح و برنامه و بودجه ای می توان جبران کرد؟ 

فرزندان ما در سال های متمادی در این نظام آموزشی کم کیفیت و بی برنامه روزگار گذراندند و اگر امروز ما پدران ومادران نشود و نتوانیم در جایگاه مدعی العموم خواستار رسیدگی به جرم مقصران و مسببان این وضعیت و عاملان «ترک فعل» در انجام درست تکالیف قرار بگیریم، اما بی شک پروردگار عادل و عالم در یوم الحساب به این انبوه کم کاری ها و ترک فعل های مسئولان در سال های متمادی رسیدگی و تیغ حسابرسی را نصیبشان خواهد کرد.

چگونه می توان باور کرد، ۹۸ درصد بودجه سالانه وزارتخانه آموزش و پرورش صرف هزینه های جاری شود و فقط ۲ درصد بماند برای ارتقای کیفیت علمی، آموزشی، فرهنگی، تربیتی و... . این ها دردها و غصه هایی است که در تمامی سال ها و در دولت ها و مجالس شورای اسلامی متعدد، موضوعات پنهان و محرمانه ای نبوده و همه از آن آگاه اند اما از این همه، هیچ اراده و انگیزه ای برای رفع مشکلات «مدرسه» و «معلم» و «دانش آموز» نبوده است، طبیعی است وقتی فرزندان برخی مسئولان در شرایط و موقعیت فاجعه آمیز مدارس دولتی نبوده و در آن تنفس نکرده باشند، درک دقیق و درستی از این درد نخواهند داشت.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

عکس های منتخب ایران، دوشنبه 26 آبان 1404
ترامپ: دموکرات‌ها در تلاش برای تصاحب کرسی‌های جمهوری‌خواهان در کنگره هستند
کشتی ترکیه در اوکراین هدف قرار گرفت
تونل‌های امیرکبیر و نیایش امشب مسدود است
اوپک‌پلاس افزایش تولید نفت را ادامه خواهد داد
ایران دومین قدرت جهان در ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی
نبرد شدید نیروهای 2 ژنرال در کردفان سودان
خرید بیش از 290 میلیون سهم بانک منحله آینده
پزشکیان: ملتی که می‌خواهد زنده باشد باید کتاب را جدی بگیرد
اوضاع فاجعه‌بار مردم فلسطین در سرمای غزه
باند سارقان مسلح در عملیات پلیس زاهدان به هلاکت رسیدند
دلیل تعویق دیدار پوتین و ترامپ اعلام شد
شماره پیراهن جدید مهدی طارمی چنده؟
دمشق شبه‌نظامیان اویغور را به چین تحویل می‌دهد/سوریه تکذیب کرد
شیخ نعیم قاسم: نمی‌پذیریم که یک وجب از خاک لبنان کم شود
درخواست استقلال از منتظر محمد
هواپیمای حامل وزیر معادن کنگو دچار سانحه شد
وزیر دفاع به امارات سفر کرد
کابینه السودانی وارد مرحله امور روزمره شد
تحویل جسد یک اسیر اسرائیلی دیگر از سوی القسام
هوای تهران همچنان بارانی است
اسرائیل بزرگ‌ترین تهدید برای خاورمیانه است، نه ایران
ادعای مقام نظامی رژیم اسرائیل: جنگ با حزب الله حتمی است
افتتاح نخستین مدرسه مجهز به نیروگاه خورشیدی در تهران
چین با ناوهواپیمابر هسته‌ای، معادلات ژئوپلیتیک را جابه‌جا می‌کند؟
سرپرست جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران معرفی شد
بن‌گویر خواستار زندانی شدن محمود عباس شد
موج جدید بارشی در راه مازندران/ بارش برف در ارتفاعات
اضافه کاری هم مشمول کسور بازنشستگی شد
فوت دانشجوی دانشگاه شیراز در خوابگاه
سیستم پرداخت حقوق کارکنان دولت متحول می شود
سید علی کاظمی، رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه شد
علت مرگ جوان ایرانی در آفریقای جنوبی چه بود؟
لاستیک گران شد
«مقاومت میکروبی» یکی از 10 تهدید اصلی حوزه سلامت
رای محکومیت شبنم نعمت زاده به 20 سال حبس نقض شده است
امضای تفاهم‌نامه فروش تسلیحات جدید و جنگنده فرانسوی به اوکراین
کسب مدال طلای تیم دانش‌آموزان ایرانی در ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه 2025
نتانیاهو به وزرای کابینه درباره قطعنامه آمریکا برای غزه اطمینان داد
مدارس استان قم غیرحضوری شد
عملیات هوایی مهار آتش جنگل چالوس متوقف شد
علت آتش سوزی در کارگاه رنگرزی تهران چه بود ؟
حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به منطقه‌ای در جنوب لبنان
«محسن خلیلی» معاون ورزشی پرسپولیس شد
سقوط هواپیمای وزیر معادن ملی کنگو
طلای ریاض بر گردن قهرمان پارادوومیدانی پاوه‌ای
دیدار عارف و نخست وزیر روسیه در مسکو
مدیر سد کرج: ادعای کشف 74 جسد در سد کرج کاملاً کذب است + فیلم
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه: «متجاوز» اصلی مشخص است
بارش باران و برف در جاده‌های 10 استان