×
اقتصادی
شناسه خبر : 221126
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی می کند؛

30 سال وعده، 30 سال ترافیک؛ تکمیل آزادراه تهران-شمال بازهم متوقف شد!

آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است. وقتی در میانه دهه ۷۰ شمسی نخستین نقشه‌های آزادراه تهران-شمال طراحی شد، کمتر کسی گمان می‌کرد که این پروژه تا دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند. آرزوی رسیدن به شمال کشور از دل کوه‌های البرز، در قالب یک مسیر ۱۲۱ کیلومتری، قرار بود نماد توسعه و اقتدار ملی باشد؛ اما امروز، پس از گذشت بیش از ۳۰ سال، این مسیر هنوز نیمه‌کاره است. وزیر راه و شهرسازی اخیراً در اظهار نظری صریح، اعتراف کرده که پروژه با مشکل جدی تأمین منابع مالی مواجه است.

او همچنین به دشواری‌های توپوگرافی و ملاحظات زیست‌محیطی اشاره کرده؛ دلایلی که بارها تکرار شده‌اند اما برای افکار عمومی، بیشتر بهانه‌هایی آشنا می‌مانند تا دلایلی قانع‌کننده. در این میان، بنیاد مستضعفان و معاون اول رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان بازیگران مالی پروژه معرفی شده‌اند، هرچند «جلسات اثربخش» تاکنون به نتیجه ملموسی نینجامیده است. اما آزادراه تهران-شمال فقط یک پروژه عمرانی نیست. این مسیر، سازنده‌ی تصوری جمعی درباره توانمندی مدیریتی در ایران است. برای خانواده‌ای که هر نوروز ساعت‌ها در جاده چالوس گرفتار ترافیک می‌شود، این آزادراه یک وعده تاریخی است. برای مردمی که در بحران‌های معیشتی، به دنبال نشانه‌هایی از کارآمدی هستند، پروژه‌هایی مانند این آزادراه، آزمونی است که نتایج آن به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم پیدا می‌کند. چه شد که پروژه‌ای با این سطح از اهمیت، به چنین سرنوشتی دچار شد؟ پاسخ را باید در ضعف برنامه‌ریزی، بی‌ثباتی در تأمین مالی، ناهماهنگی نهادی، و تغییرات مدیریتی مداوم جست‌وجو کرد. هر دولتی که آمده، قول داده «به‌زودی» پروژه را تکمیل کند؛ هر وزیری که رفته، آن را به گردن دولت قبل انداخته؛ و مردم، تنها نظاره‌گر این چرخه فرساینده مانده‌اند.

هزینه‌های سرسام‌آور ساخت در دل کوه، پیچیدگی‌های مهندسی تونل‌ها، و ضرورت رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، واقعیت‌هایی انکارناپذیرند؛ اما در کنار این واقعیات، سوءمدیریت و ناپایداری تأمین منابع هم به‌وضوح در عملکرد پروژه نقش داشته‌اند. نتیجه آن است که بخشی از مسیر افتتاح شده، بخش دیگر همچنان در بن‌بست مناقصه مانده، و هیچ چشم‌انداز روشنی از اتمام کامل پروژه وجود ندارد. فراتر از بُعد فنی و مالی، آزادراه تهران-شمال اکنون به نمادی از اعتماد آسیب‌دیده تبدیل شده است. مردم وقتی می‌بینند یک پروژه با این سطح از اهمیت ملی دهه‌ها به درازا کشیده، در ارزیابی‌شان از کارآمدی کل سیستم تجدیدنظر می‌کنند. همین امر، سرمایه اجتماعی را فرسایش می‌دهد و به کاهش مشارکت و امید عمومی منجر می‌شود. اکنون بیش از هر زمان، نیاز به بازنگری در راهبردهای اجرایی پروژه احساس می‌شود. تأمین منابع مالی نباید تنها به «امیدواری» وزیر راه گره بخورد، بلکه نیازمند برنامه‌ای عملی، شفاف و پاسخ‌گوست. اگر این پروژه هم با وعده‌های تکراری و نهادگرایی فرسوده دفن شود، باید منتظر آن باشیم که نه تنها جاده، بلکه اعتماد عمومی نیز در پیچ‌وخم‌های البرز گم شود.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

دانشمندان در تلاش برای آموزش ربات‌ها جهت خواندن ذهن
پیام مثبت اسلام‌آباد به تهران؛ روابط در مسیر رو به جلو
قوانین هواپیمایی چین برای پهپادها اصلاح شد
حماس: تلاش‌های تل‌آویو برای نفوذ به این جنبش ناکام مانده است
نخستین کشتی گازبر روسی ساخته شد
نخست وزیر عراق: ایران خواهان مذاکرات جدی و بدون دیکته است
ناآرامی در تفلیس
علوی‌های سوریه علیه «نسل‌کشی هویتی» به خیابان‌ها می‌آیند
واکنش تند الشباب به پرونده سومالی‌لند
رکورد منفی محبوبیت ماکرون در فرانسه
ترامپ بار دیگر اوکراین را تحقیر کرد
آرسنال صدر جدول را پس گرفت/ پیروزی لیورپول در آنفیلد
مرگ 58 هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا
عکس های منتخب ایران، شنبه 6 دی 1404
افشای سفر مخفیانه رئیس سومالی‌لند به سرزمین اشغالی
پیش‌بینی سقوط کابینه مرتس در نظرسنجی‌ها
نسخه پایدار دستیار هوش مصنوعی تا پایان 1404 عرضه می‌شود
نورنما | لحظه آغز آبشار فصلی در منطقه لارستان
بریکس 50 درصد ذخایر طلای جهان را تصاحب کرد
سفیر ایران در بغداد: آمریکا در حریم هوایی عراق از ایران جاسوسی می‌کند
دستگیری قاتل متواری
هشدار سه‌روزه ناپایداری جوی در لرستان؛ کوهنوردی ممنوع
زلزله 7 ریشتری تایوان را لرزاند
صرفا دعوای دو شاهزاده نیست!
علایی: جنگ 12 روزه نتیجه برنامه‌ریزی بلندمدت آمریکا و اسرائیل علیه ایران بود
سینا مهراد مجری یک برنامه ورزشی در تلویزیون شد
حضور پوتین با لباس نظامی در قرارگاه فرماندهی ارتش روسیه
امیدواری دموکرات‌ها برای بازپس‌گیری قدرت از ترامپ
اعلام فرآیند اجرایی ثبت‌نام داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان
فرماندار مراغه درگذشت
سوئیس بی‌طرف هم به تقویت ارتش روی آورد
هشدار نارنجی هواشناسی برای کرمانشاه؛ بارش و کولاک در راه
سالاری: بازی با پرتغال در آستانه نهایی شدن است
بهرام بیضایی درگذشت/ پیام های تسلیت
نوسان قیمت خودروهای داخلی در بازار همچنان ادامه دارد
لیگ برتر: پیکان و خیبر به تساوی رسیدند
هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری/وقوع بارش شدید، کولاک
نورنما | ساخت‌وساز به سبک چینی!
پاکستان اقدام اسرائیل در به رسمیت شناختن سومالی‌لند را محکوم کرد
استاندار: شرایط آب تهران فوق‌بحرانی است
سقوط اتوبوس در گواتمالا 15 قربانی گرفت
سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در یمن هشدار داد
جوانی به اتهام زیر گرفتن عمه‌اش با خودرو دستگیر شد
هشدار نارنجی در زنجان؛ کولاک و یخبندان در راه
سپاهان قهرمان نیم فصل شد+ جدول لیگ
منچسترسیتی صدر جدول را پس گرفت
امپراتوری بی‌سرباز؛ لندن در آستانه خلأ نظامی
گزارش روزنامه عبری از اهمیت سومالی‌لند برای رژیم اسرائیل
تاجگردون: اصلاح لایحه بودجه 1405 به نفع مردم است
حمله پهپادی اوکراین به مسکو خنثی شد