×
فرهنگی
شناسه خبر : 221098
تاریخ انتشار :

نورنیوز همزمان با اول اردیبهشت، از ضرورت آشتی با شاهر عشق و اخلاق می گوید

سعدی، یک ایرانی تمام عیار

هنر سعدی، سخن گفتن همزمان با مردم و حاکمان بود؛ سخنی که لبالب از مواعظ حکیمانه است. مردم زمانه را به اخلاق عرفی و ملموس دعوت می کرد و از آنها "رعایت و مدارا و ملاحظه" می طلبید؛ و حاکمان را به آداب آسانگیری با خلق، و مراعات حال بندگان و آبادکردن دنیای آنان فرامی خواند و "مردم داری صادقانه" را راز رضایت خدا و خلق می شمرد.

نورنیوز -  گروه فرهنگی: مناسب تر از اول اردیبهشت نمی شد روزی را برگزید تا بهانه ای باشد برای بزرگداشت سعدی، شاعر طراوت های بی پایان زندگی. از میان های تمام ماه های سال، این اردیبهشت است که ایران را سرشار از عطر علف و نشاط گیاه و سبزینگی امید و رویش می سازد. سعدی، اردیبهشت و شادابی بی پایانش را به فرهنگ و ادبیات می کشاند و از مشتی حروف و واژه ی سرد و خنثی، حماسه ای از شوق زندگی شکوفا و انسانی فراهم می آورد. مهر سعدی به اردیبهشت شاداب تا آنجاست که دوکتاب ماندگار خود را "بوستان" و "گلستان" نام گذاری می کند تا دلالتی باشند بر عهد این سخنگوی وجدان ایرانی با زندگی سبز و سلیم. به این اعتبار، بهترین روز برای پاسداشت نام سعدی، اولین روز از ماه مینوی اردیبهشت است.

سعدی، آموزگار فنون عشق ورزی در زمانه ی دشواری هاست. از 4 شاعر قله نشین ایران (فردوسی، مولانا، سعدی، و حافظ) 3 تن با روزگار محنت بار مغول معاصر بودند. مولانا در مقابل و در مقابله با هجوم مغولان، به مهاجرتی دوسویه همت کرد: مهاجرتی آفاقی و جغرافیایی از بلخ بلوازده تا قونیه ی آرام؛ و مهاجرتی باطنی و انفسی از خلق به سوی حق. حافظ، راه رندی را پیش گرفت و بیرون از زمین و آسمان، مسیر سومی پیدا کرد تا سختی های زندگی را با زیرکی های حافظانه آسان کند. اما این سعدی بود که عشق را به جنگ تلخ ها و تباهی ها برد و فنون آسان عشق ورزی را به مردم معمولی آموخت تا در گردباد گرانبار شدائد و مصائب، تاب آور و توانمند باشند. سعدی، لذت زندگی عاشقانه را به انسان های اسیر در چنگال تقدیر، چشاند. او شاعر حکیمی بود که در قالب شعر، برای عشق، نظام نامه اخلاقی نوشت و زندگی در سایه عشق و اخلاق را مفهوم پردازی کرد.

هنر سعدی، سخن گفتن همزمان با مردم و حاکمان بود؛ سخنی که لبالب از مواعظ حکیمانه است. مردم زمانه را به اخلاق عرفی و ملموس دعوت می کرد و از آنها "رعایت و مدارا و ملاحظه" می طلبید؛ و حاکمان را به آداب آسانگیری با خلق، و مراعات حال بندگان و آبادکردن دنیای آنان فرامی خواند و "مردم داری صادقانه" را راز رضایت خدا و خلق می شمرد. این شاعر حکیم، در وعظ پادشاهان آنقدر بر مراعات مردم تأکید داشت که بقا و محبوبیت حاکم را مطلقا در گرو رضایتمندی رعیت می دانست. در فرهنگی که برای تبیین رابطه حاکم و مردم، استعاره ای غیر از "شبان و رمه" نداشت، سعدی به موازات، استعاره ی "بیخ و درخت" را ساخت و ترویج کرد. این استعاره، شأن مردم در مقابل حاکم را شأن ریشه برای درخت می داند و همان گونه که بنا و بقای درخت به ریشه است، بنا و بقای حکومت نیز به مردم است:

رعیت چو بیخ اند و سلطان درخت

درخت ای پسر باشد از بیخ، سخت

مکن تا توانی دل خلق، ریش

وگر می کُنی، می کَنی بیخ خویش

آغاز "گلستان" با "در سیرت پادشاهان" است و آغاز "بوستان" با " در عدل و تدبیر و رای". سعدی از واقعیت انکارناپذیر قدرت در رسیدن به زندگی خوب کاملا آگاه است و به این اعتبار، در منظومه حکمی خود، افزون بر سخن گفتن با مردم کوچه و خیابان، همواره – و نه یکبار - با اصحاب قدرت و نشستگان بر سریر سلطنت به زبان وعظ و اندرز سخن می گوید. لقب سعدی، "مصلح الدین" است و او به عنوان فرزانه ای فرهنگ مدار، در اصلاح ملک و ملت می کوشد. فضیلت او در این است که زبان سخن گفتن با قدرت را می شناسد و از این سخن گفتن دست نمی شوید. این چیزی است که برای هر اصلاح گر صادق و مشفقی ضرورت دارد. سعدی، از یکسو عافیت طلب ناامیدی نبود که نهاد قدرت را تماما کنار بگذارد و یکسره بر مردم متمرکز شود؛ و از سوی دیگر، شوریده ای انقلابی هم نبود که دعوت به طغیان علیه پادشاهان کند. راه او، سخن گفتن مکرر با قدرت و اندرز دادن دائمی به سلطان و پند نوشتن مستمر برای شاهان بود. سنت روشنففکری و تحول خواهی و توسعه گرایی ایران می تواند در مسیر کنشگری خود از روی این درسنامه ی جامع، بارها و بارها مشق کند و درس بیاموزد.

سعدی علاوه بر تمام آموزش هایی که می تواند برای انسان امروز ایرانی داشته باشد، پاسبان زبان فارسی، به عنوان رکن هویت ملی هم هست. هرچند زنده ماندن زبان فارسی در معرکه ی قدرت نمایی زبان تازی، مرهون مرارت های هوشمندانه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی بود اما این سعدی است که تراز زیباشناختی زبان فارسی را تعیین کرد. فردوسی، اصل زبان را پاس داشت و زنده کرد؛ اما سعدی این زبان نجات یافته از تهدید نابودی را به رتبه ای از جمال و فصاحت و شیرینی رساند که ماندگاری اش را تضمین کرد. اکنون این زبان فاخر و فخیم، البته در معرض دست درازی تکنولوژی های نوین ارتباطی است. آداب گویش و نگارش در فضای مجازی و شبکه های نوظهور اجتماعی، روزبه روز بیگانه تر از زبان اصیل و استوار به جامانده از سعدی می شود. هرچند زبان، پدیده ای پویا و پرتحرک است و در بستر اجتماعی، خود را تصحیح و متناسب می کند اما تمام این پویایی ها باید حول یک محور معیار رقم بخورد. آن محور معیار، زبان فارسی رسا و گیرای سعدی است. به مجرد اینکه زبان، لطمه بیند خسارتی به هویت ملی وارد خواهد شد.

بنا به این ملاحظات، باید سعدی را بار دیگر وارد زندگی مردم کرد. آشتی دوباره با سعدی، هم زندگی در سایه عشق و اخلاق را به مردم می آموزد؛ هم شیرینی و رسایی زبان فارسی را در کام ایرانیان، خصوصا نسل های نو می چکاند و می چشاند؛ هم هویت ملی و تاریخی ایرانی را که محل ملاقات ایرانیت و اسلامیت است تقویت می کند؛ هم به روشنفکران ما آداب سخن گفتن با نهاد قدرت را می آموزاند. سعدی به تعبیر استاد زنده یاد محمدعلی اسلامی ندوشن، یک ایرانی تمام عیار است.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

یک زن معلول سفر به فضا را تجربه کرد و بازگشت
شایعات درباره شیر پاستوریزه صحت ندارد
پس از یائسگی: قهوه بهتر است یا چای؟
راه‌اندازی بیوبانک ملی بافت مغز در ایران
برف و طوفان 72 میلیون آمریکایی را در محاصره گرفت
افزایش پاداش بازگشت داوطلبانه مهاجران در آمریکا
آلمان: تداوم شهرک‌سازی توسط اسرائیل نقض قوانین بین‌الملل است
استقبال لبنان از ورود کشورهای اروپایی به نیروهای جایگزین یونیفل
مستند افشاگرانه برنده جشنواره فرانسوی شد
16 کشته و 18 زخمی در حادثه واژگونی اتوبوس اندونزی
بیش از 9 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو تأمین شد
تصاویر ماهواره‌ای جدید، ارتش اسرائیل را رسوا کرد
ادعای پنتاگون درباره استقرار موشک‌های قاره‌پیمای چین نزدیک مغولستان
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه دستگاه قضایی روسیه
رکوردزنی تولید در پارس جنوبی
1200 مدرسه تهران به پنل‌های خورشیدی مجهز می‌شوند
ممنوعیت مصرف ظروف یک‌بار مصرف در سازمان محیط زیست
نفوذ بیش از هزار پهپاد مشکوک به آسمان آلمان
شیش ماهه مهران مدیری از 4 دی آغاز می شود
مادورو: آماده دفاع، اما در مسیر صلح هستیم
تحرکات تازه هواپیماهای جنگال آمریکا نزدیک ونزوئلا
875 نقض آتش‌بس در غزه در 73 روز
نورنما | پلیس قطر خودروی لاکچری متخلف را له کرد!
رکوردشکنی تازه در مصرف مازوت نیروگاهی
عکس های منتخب جهان، 22 دسامبر 2025
مهاجرانی: اثرگذاری زنان در سیاست پدیده‌ای نوین در تاریخ معاصر است
هراس نتانیاهو از انتشار اخبار کذب درباره آزمایش‌ موشکی ایران
باشگاه پرسپولیس قرارداد جدیدی با ورزشگاه آزادی امضا کرد
سود سهام عدالت چرا همچنان پرداخت نشده است؟
پایان بازی/ تراکتور (2)- الدحیل(1)/صعود نماینده ایران به مرحله حذفی + فیلم گلها
میزان ذخایر نقره در بورس کالا اعلام شد
تکذیب فراخوان جعلی استخدام یک بانک
پایان 75 سال فعالیت رادیو ارتش اسرائیل از اول مارس2026
اعلام همبستگی اتحادیه اروپا با گرینلند و دانمارک
ضوابط واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور اعلام شد
مدارس برخی مدارس استان سمنان فردا دوم دی غیرحضوری است
وضعیت هوای اصفهان قرمز شد
ریابکوف: برنامه‌ای برای حمله به اروپا و ناتو نداریم/گفت‌وگو با آمریکا پیشرفت کندی دارد
مدارس ابتدایی البرز غیرحضوری و مادران دورکار شدند
برخورد قطار با خودرو در ایستگاه راه‌آهن شازند، یک مصدوم برجای گذاشت
تأکید رئیس جمهور بر ارتقای همگرایی ایران و گرجستان در معادلات نوین قفقاز
شورای امنیت فردا نشستی درباره ایران و قطعنامه 2231 تشکیل می‌دهد
حلب صحنه درگیری شدید قسد و نیروهای جولانی
توسعه سامانه هوش مصنوعی بومی صنعت نفت با همکاری همراه اول
رکوردشکنی قیمت پلاتین و پالادیم در بازار نیویورک
حمله سایبری به سازمان پست ملی فرانسه
زمان آزمون تخصصی دانشجوی مهارت‌آموز وزارت آموزش و پرورش تغییر کرد
مدارس ابتدایی تهران سه شنبه 2 دی غیر حضوری شد/ زوج و فرد از درب منزل
احضار 300 نفر به دلیل عدم ایفای تعهدات ارزی
مدارس آذربایجان‌غربی فردا سه‌شنبه 2 دی ماه تعطیل است