×
اقتصادی
شناسه خبر : 220609
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی می‌کند؛

آیا سایپا به سرنوشت ایران‌خودرو دچار می‌شود؟

با انتشار اطلاعیه رسمی درباره واگذاری بلوک مدیریتی سایپا، دوباره بحث خصوصی‌سازی و چالش‌های آن به صدر اخبار اقتصادی بازگشته است؛ تجربه‌های پیشین و حضور متقاضیانی با سابقه فعالیت در بازارهای شبه‌انحصاری، این واگذاری را در هاله‌ای از تردید قرار داده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: انتشار اطلاعیه رسمی درباره واگذاری بلوک مدیریتی شرکت سایپا، بار دیگر بحث حساس و همیشگی خصوصی‌سازی را به صدر تحولات اقتصادی کشور بازگرداند. اگرچه در نگاه نخست، واگذاری یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور می‌تواند نوید اصلاح ساختاری در صنعت خودرو باشد، اما تجربه‌های نه‌چندان موفق گذشته، به‌ویژه آنچه در واگذاری ایران‌خودرو رخ داد، باعث شده این فرآیند با دیده تردید نگریسته شود. در فهرست متقاضیان، حضور یک شرکت فعال در صنعت لوازم خانگی ـ که بازار آن به واسطه ممنوعیت واردات، عملاً در وضعیت شبه‌انحصاری قرار دارد ـ نگرانی‌های تازه‌ای را درباره آینده این واگذاری رقم زده است.

ایران‌خودرو؛ واگذاری‌ای که اعتماد عمومی را آزمایش کرد

نمونه پیشین خصوصی‌سازی در صنعت خودرو، یعنی واگذاری ایران‌خودرو، نه‌تنها انتظارات را برآورده نکرد، بلکه چالش‌های جدیدی نیز پدید آورد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به ابهام در سازوکار قیمت‌گذاری، عدم شفافیت در فرآیند انتخاب خریدار، ادامه نفوذ دولت در تصمیم‌گیری‌ها و البته نبود تغییر محسوس در کیفیت محصولات و فرآیندهای تولید و فروش یا افزایش رقابت‌پذیری اشاره کرد.حال با قرار گرفتن سایپا در مسیر مشابه، این پرسش مطرح است: آیا سرنوشت آن نیز مشابه خواهد بود؟

ورود غیربخش‌خصوصی واقعی؛ تهدید برای رقابت‌پذیری

در لیست متقاضیان سایپا، حضور یک شرکت عمدتاً فعال در حوزه لوازم خانگی، زنگ خطری جدی برای آینده رقابت‌پذیری صنعت خودرو است. تجربه گذشته نشان داده شرکت‌هایی که دارای سابقه تخصصی و مدیریتی لازم برای ورود به عرصه های جدید را ندارند با ورود به صنایع دیگر، به دنبال تثبیت موقعیت خود در بازارهای انحصاری تازه هستند و نوآوری و بهره وری در فعالیتهایشان به حاشیه می رود. در چنین ساختاری، مصرف‌کننده بازنده اصلی است؛ نه تنوعی خواهد دید، نه کیفیتی، و نه قیمتی متعادل.

مسئله اهلیت؛ کلید گمشده در خصوصی‌سازی‌ها

چنانچه قرار باشد واگذاری صرفاً به صاحبان سرمایه بدون بررسی دقیق سوابق صنعتی، برنامه‌های توسعه‌ای و توان مدیریتی انجام شود، هیچ تحول واقعی در ساختار شرکت رخ نخواهد داد. تجربه خصوصی‌سازی در صنایع فولاد، پتروشیمی، کشاورزی و حتی خودروسازی این واقعیت را بارها به ما گوشزد کرده است. انتخاب خریدار باید بر اساس توان واقعی در توسعه صنعت، نه صرفاً قدرت مالی یا سیاسی باشد. در غیر این صورت، واگذاری‌ها تنها به تغییر تابلو و لوگو محدود خواهد شد، بدون آنکه تغییری در نتیجه حاصل شود.

خصوصی‌سازی در خدمت اقتصاد یا در خدمت گروه‌های خاص؟

یکی از آسیب‌های جدی خصوصی‌سازی در ایران، تبدیل آن به ابزاری برای انتقال مالکیت از دولت به گروه‌های محدود و ذی‌نفوذ بوده است. واگذاری سایپا فرصتی است برای بازتعریف این روند. اگر دولت بتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید و واگذاری را بر مبنای شفافیت، رقابت واقعی و سنجش دقیق اهلیت انجام دهد، می‌توان امیدوار بود که بخشی از صنعت خودروسازی کشور به سوی کارآمدی و ارتقاء کیفیت حرکت کند. در غیر این صورت، تجربه‌ای مشابه ایران‌خودرو در انتظار سایپا خواهد بود؛ تجربه‌ای که جز ناامیدی برای مردم و تعمیق انحصار برای بازار، نتیجه‌ای به همراه ندارد.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

قاتل راننده تاکسی اینترنتی دستگیر شد/دلیل قتل از زبان قاتل
شکایت دادستان کل واشنگتن از ترامپ
2 زخمی در تیراندازی در نزدیکی مسجدی در سوئد
رکوردشکنی بیت‌کوین کوتاه بود
اتمام زرادخانه تسلیحات ارتش اوکراین
عکس های منتخب حیات وحش هفته
وزیر دفاع انگلیس: آماده اعزام نیرو به اوکراین هستیم
ترامپ و پوتین وارد آلاسکا شدند؛ پرونده جنگ اوکراین روی میز مذاکرات
رشد سه‌برابری واردات مسافری گوشی
وحید هاشمیان: آماده لیگ هستیم/به حاشیه ها اهمیت نمی دهیم
چرا مکرون و زلنسکی خصوصی دیدار می‌کنند؟
ضرر هنگفت صنعت نفت آمریکا در جنگ قیمت اوپک
اسرائیل نگران اعمال تحریم‌ها از سوی کشورهای جهان است
رئیس طالبان شکست آمریکا را «فتح عظیم مجاهدین» خواند/فلسطین هم پیروز می شود
دبیرکل گردان‌های حزب‌الله عراق: سلاح مردم سپر دفاعی برای ناموس و سرزمین است
نوردیدیو | میدان نبرد، این‌بار در ذهن‌هاست
هشدار هواشناسی به کشاورزان نوار شمالی کشور
هیلاری کلینتون: اگر ترامپ جنگ اوکراین را پایان دهد او را نامزد جایزه نوبل می کنم
ترامپ در آلاسکا/ او برای پوتین رجز خوانی کرد
یمنی ها در راهپیمایی میلیونی اقدامات صهیونیستی مصر و عربستان را تقبیح کردند
سقف اعتباری ثبت سفارش اتوبوس‌های مسافری حذف شد
عارف: همبستگی کشورهای منطقه ضریب امنیت را در مقابل تهدیدات خارجی بالا می برد
اتحادیه اقتصادی اوراسیا تجارت با ایران را توسعه می دهد
توافق 10 سند برای ایجاد بازار دارویی مشترک در اورا آسیا
خطیب‌زاده: گفتگو با اروپا ادامه می یابد/ ایران از حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز خود دفاع می کند
ورود 500 هزار تن برنج وارداتی تا نیمه مردادماه به کشور
عراقچی:همگرایی اربعین به دیپلماسی ما در سطح بین‌الملل کمک خواهد کرد
واکنش تند ایران‌خودرو به ادعای تعزیرات حکومتی درباره گران‌فروشی
فوتبالیست ایرانی آکادمی بارنت درگذشت+علت فوت
روایت مسئول دفتر پزشکیان از روز بمباران جلسه «شعام»+ فیلم
مرز مهران پرترددترین مسیر خروج زائران اربعین شد
نتایج اولیه نوبت دوم کنکور اعلام شد
پخش مستند «آقای فرمانده» از تلویزیون
مخالفت چین با بازگرداندن مکانیسم اسنپ بک علیه تهران
بازسازی صدای بیمار با کمک ایمپلنت مغزی
جاده کندوان یک طرفه شد؛ ترافیک سنگین در هراز
یک میلیون و 300 هزار زائر اربعین از مرز مهران وارد کشور شدند
هشدار وزیر امور خارجه پاکستان نسبت به نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم اسرائیل
سیل جان 50 پاکستانی را گرفت +فیلم
شکست بازدارندگی اسرائیل / ارزیابى جنگ دوازده‌ روزه
زلزله 6 ریشتری شرق روسیه را لرزاند
عرضه بنزین سوپر وارداتی به زودی آغاز می شود
زمان برگزاری حراج بعدی شمش طلا مشخص شد
سلام نظامی، پیام بی‌کلام ورزشکاران به نمایندگی از استقامت یک ملت
ابوترابی‌فرد: دیپلماسی نباید عرصه اختلافات کم‌مایه سیاسی شود
قالیباف: غزه آخرین خاکریز مقاومت در برابر صهیونیست‌هاست
قرعه‌کشی لیگ نخبگان آسیا؛ حریفان تراکتور مشخص شدند
پایان حضور نیروهای آمریکا در پایگاه عین‌الاسد
کرملین: در نشست آلاسکا هیچ سندی میان پوتین و ترامپ امضا نخواهد شد
اختلال در شبکه برق اسرائیل؛ قطار تل آویو-حیفا با قطعی برق تعطیل شد