×
فرهنگی
شناسه خبر : 219149
تاریخ انتشار :

نورنیوز گزارش می دهد؛

«موسی کلیم‌الله» در برابر کمدی‌های نوروزی؛ رقابت نابرابر اما درخشان!

اکران نوروزی سینماها رقابتی جذاب میان فیلم‌های کمدی و آثار جدی بود. در این میان، «موسی کلیم‌الله» با 35 میلیارد فروش، موفق‌ترین فیلم غیرکمدی شد. تبلیغات گسترده برخی فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز نتوانست جای کیفیت را بگیرد و سینماگران را با درس‌های تازه‌ای روبه‌رو کرد.

نورنیوز-گروه فرهنگی-نوروز همیشه برای سینمای ایران، فرصتی طلایی بوده است؛ جشنی از رنگ و نور بر پرده‌های نقره‌ای که ذائقه مخاطبان را محک می‌زند. امسال نیز، میدان رقابت میان کمدی‌های گیشه‌پسند و آثاری با رویکردی متفاوت داغ‌تر از همیشه بود. در این میان، فیلم تاریخی-مذهبی «موسی کلیم‌الله» در برابر موج خروشان تبلیغات و ژانرهای عامه‌پسند، ایستادگی کرد و شگفتی آفرید.

رقابت نابرابر، اما نتیجه غیرمنتظره

در شرایطی که سینمای ایران سال‌هاست به قدرت آثار کمدی در جذب مخاطب خو گرفته، کمتر کسی انتظار داشت فیلمی تاریخی و مذهبی بتواند بدون تبلیغات شهری، در جایگاه دوم جدول فروش بنشیند. «موسی کلیم‌الله» که پیش‌تر در جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت سیمرغ و محبوب‌ترین فیلم جشنواره لقب گرفته بود، با ۳۵ میلیارد تومان فروش، گواهی بر این واقعیت شد که تماشاگر ایرانی، فراتر از لبخندهای سطحی، به دنبال روایت‌های عمیق و تأثیرگذار نیز هست. این فیلم که با نگاهی متفاوت به داستان زندگی حضرت موسی (ع) پرداخته، نشان داد که سینمای فاخر همچنان می‌تواند در گیشه بدرخشد.

وقتی سیمرغ‌ها، گیشه را جا می‌گذارند

در سوی دیگر این رقابت، فیلم «پیشمرگ» که در جشنواره فجر به‌عنوان انتخاب مردمی معرفی شده بود، در اکران نوروزی نتوانست توجه کافی را جلب کند و در زمره کم‌فروش‌ترین فیلم‌ها قرار گرفت. این اتفاق، بار دیگر این پرسش را پیش کشید که آیا انتخاب‌های جشنواره‌ای، لزوماً بازتاب ذائقه عمومی هستند؟ یا اینکه فاصله‌ای قابل‌توجه میان رأی جشنواره و سلیقه واقعی مخاطب وجود دارد؟

تبلیغات، سراب یا حقیقت؟

نوروز ۱۴۰۴ برای برخی فیلم‌ها، آزمونی مهم در برابر هیاهوی تبلیغاتی بود. درحالی‌که برخی آثار با تبلیغات گسترده در شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش داشتند مخاطب را به سینما بکشانند، اما در نهایت، آنچه به فروش و استقبال ختم شد، نه میزان تبلیغات، بلکه کیفیت محتوا بود. این واقعیت، پیام روشنی برای سینماگران داشت: مخاطب امروز، هوشمندتر از آن است که صرفاً با بمباران تبلیغاتی جذب شود. او به دنبال قصه‌ای است که ارزش بلیت خریدن داشته باشد.

۲ میلیون نگاه، ۷۷ هزار سانس، و یک حقیقت روشن

نوروز امسال، بیش از ۲ میلیون مخاطب در بیش از ۷۷ هزار سانس در سراسر کشور، سینما را به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی تفریح خود انتخاب کردند. این آمار، فارغ از هرگونه تحلیل درباره محتوای فیلم‌ها، نشان‌دهنده یک نکته مهم است: سینما همچنان زنده است. مردم هنوز به قدرت جادویی پرده نقره‌ای ایمان دارند و برای ساعتی، حاضرند خود را به دنیای داستان‌ها بسپارند.

این رقابت، فراتر از گیشه و اعداد، نبردی بود میان سلیقه و سیاست‌های تبلیغاتی، میان هیاهوی رسانه‌ای و حقیقت محتوا. و در نهایت، آنچه در این میدان پیروز شد، چیزی نبود جز همان حس ناب تماشای یک فیلم خوب، در تاریکی سالن سینما.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

قارچ سنتی؛ کمک طبیعی به سلامت استخوان‌ها
راه‌های طبیعی برای دریافت امگا3
نشانه‌های کمبود پروتئین در بدن
یک زن معلول سفر به فضا را تجربه کرد و بازگشت
شایعات درباره شیر پاستوریزه صحت ندارد
پس از یائسگی: قهوه بهتر است یا چای؟
راه‌اندازی بیوبانک ملی بافت مغز در ایران
برف و طوفان 72 میلیون آمریکایی را در محاصره گرفت
افزایش پاداش بازگشت داوطلبانه مهاجران در آمریکا
آلمان: تداوم شهرک‌سازی توسط اسرائیل نقض قوانین بین‌الملل است
استقبال لبنان از ورود کشورهای اروپایی به نیروهای جایگزین یونیفل
مستند افشاگرانه برنده جشنواره فرانسوی شد
16 کشته و 18 زخمی در حادثه واژگونی اتوبوس اندونزی
بیش از 9 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو تأمین شد
تصاویر ماهواره‌ای جدید، ارتش اسرائیل را رسوا کرد
ادعای پنتاگون درباره استقرار موشک‌های قاره‌پیمای چین نزدیک مغولستان
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه دستگاه قضایی روسیه
رکوردزنی تولید در پارس جنوبی
1200 مدرسه تهران به پنل‌های خورشیدی مجهز می‌شوند
ممنوعیت مصرف ظروف یک‌بار مصرف در سازمان محیط زیست
نفوذ بیش از هزار پهپاد مشکوک به آسمان آلمان
شیش ماهه مهران مدیری از 4 دی آغاز می شود
مادورو: آماده دفاع، اما در مسیر صلح هستیم
تحرکات تازه هواپیماهای جنگال آمریکا نزدیک ونزوئلا
875 نقض آتش‌بس در غزه در 73 روز
نورنما | پلیس قطر خودروی لاکچری متخلف را له کرد!
رکوردشکنی تازه در مصرف مازوت نیروگاهی
عکس های منتخب جهان، 22 دسامبر 2025
مهاجرانی: اثرگذاری زنان در سیاست پدیده‌ای نوین در تاریخ معاصر است
هراس نتانیاهو از انتشار اخبار کذب درباره آزمایش‌ موشکی ایران
باشگاه پرسپولیس قرارداد جدیدی با ورزشگاه آزادی امضا کرد
سود سهام عدالت چرا همچنان پرداخت نشده است؟
پایان بازی/ تراکتور (2)- الدحیل(1)/صعود نماینده ایران به مرحله حذفی + فیلم گلها
میزان ذخایر نقره در بورس کالا اعلام شد
تکذیب فراخوان جعلی استخدام یک بانک
پایان 75 سال فعالیت رادیو ارتش اسرائیل از اول مارس2026
اعلام همبستگی اتحادیه اروپا با گرینلند و دانمارک
ضوابط واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور اعلام شد
مدارس برخی مدارس استان سمنان فردا دوم دی غیرحضوری است
وضعیت هوای اصفهان قرمز شد
ریابکوف: برنامه‌ای برای حمله به اروپا و ناتو نداریم/گفت‌وگو با آمریکا پیشرفت کندی دارد
مدارس ابتدایی البرز غیرحضوری و مادران دورکار شدند
برخورد قطار با خودرو در ایستگاه راه‌آهن شازند، یک مصدوم برجای گذاشت
تأکید رئیس جمهور بر ارتقای همگرایی ایران و گرجستان در معادلات نوین قفقاز
شورای امنیت فردا نشستی درباره ایران و قطعنامه 2231 تشکیل می‌دهد
حلب صحنه درگیری شدید قسد و نیروهای جولانی
توسعه سامانه هوش مصنوعی بومی صنعت نفت با همکاری همراه اول
رکوردشکنی قیمت پلاتین و پالادیم در بازار نیویورک
حمله سایبری به سازمان پست ملی فرانسه
زمان آزمون تخصصی دانشجوی مهارت‌آموز وزارت آموزش و پرورش تغییر کرد