×
اقتصادی
شناسه خبر : 215979
تاریخ انتشار :

نورنیوز اثرات واردات خودرو بر بازار را بررسی می کند؛

چرا خودروهای وارداتی به معیار گرانی در بازار تبدیل شدند؟

در حالی که کشور با چالش‌های جدی ارزی مواجه است، میلیاردها یورو صرف واردات خودرو شده، اما نه قیمت‌ها کاهش یافته و نه بازار متعادل شده است. با سقف ارزی دو میلیارد یورویی، افزایش تعرفه‌ها و واردات محدود، این سیاست بیش از آنکه به نفع مصرف‌کننده باشد، به عاملی برای افزایش قیمت‌ها و سودآوری واسطه‌ها تبدیل شده است.

نورنیوز-گروه‌اقتصادی-قرار بود واردات خودرو بازار را تنظیم کند، قیمت‌ها را کاهش دهد و رقابت را به صنعت خودرو بیاورد. اما حالا، با گذشت دو سال از اجرای این سیاست، نه‌تنها قیمت‌ها پایین نیامده، بلکه در بسیاری از موارد، خودروهای وارداتی به عاملی برای افزایش قیمت سایر مدل‌ها تبدیل شده‌اند. با سقف دو میلیارد یورویی واردات در سال ۱۴۰۴، افزایش تعرفه‌ها و محدودیت‌های ارزی، آیا می‌توان امیدی به اصلاح این روند داشت؟

سرنوشت سقف واردات؛ بازی با اعداد

ابتدا قرار بود ۳.۳ میلیارد یورو صرف واردات خودرو شود، اما در نهایت این رقم به دو میلیارد یورو کاهش یافت. با این میزان ارز، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد؛ البته به شرطی که همگی مدل‌هایی با قیمت ۲۰ هزار یورو باشند. اما اگر خودروهای گران‌تری وارد شوند، تعداد کمتری به دست مشتریان خواهد رسید. این در حالی است که در هر مرحله از ثبت‌نام در سامانه یکپارچه، بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی صف می‌کشند. آمارهای گمرک هم نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تنها ۵۰ هزار دستگاه وارد کشور شده است. با این شرایط، نمی‌توان انتظار داشت که واردات خودرو تأثیری بر عرضه و تقاضای بازار داشته باشد.

افزایش تعرفه‌ها؛ ضربه‌ای دیگر به واردات

در سال ۱۴۰۳، تعرفه واردات خودرو ۶۰ درصد بود، اما در سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. هنوز تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد سیاست کلی، افزایش هزینه ورود خودروهای خارجی باشد. این افزایش تعرفه، اختلاف قیمت خودروهای وارداتی با بازارهای جهانی و کشورهای همسایه را بیشتر خواهد کرد. در حال حاضر، بسیاری از مدل‌های وارداتی در ایران با قیمتی دو تا سه برابر گران‌تر از بازار امارات و ترکیه به فروش می‌رسند. حالا با تعرفه‌های جدید، این اختلاف بیشتر هم خواهد شد و عملاً واردات خودرو برای مصرف‌کننده داخلی به گزینه‌ای گران و غیرمنطقی تبدیل می‌شود.

واردات خودرو و سراب کنترل قیمت‌ها

یکی از توجیهات اصلی واردات خودرو، کاهش قیمت‌ها و متعادل‌سازی بازار بود، اما آمارها خلاف این را نشان می‌دهند. چانگان CS۳۵ پلاس نمونه خوبی است؛ خودرویی که در ابتدا با قیمت ۸۵۰ تا ۹۴۵ میلیون تومان عرضه شد، اما در بازار آزاد به یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. حالا بعد از دو سال، این مدل در جمع خودروهای دو میلیاردی قرار گرفته است. در واقع، نه‌تنها واردات باعث کاهش قیمت نشد، بلکه به مبنای جدیدی برای افزایش قیمت سایر خودروها، حتی مدل‌های داخلی تبدیل شد. فروشندگان خودروهای داخلی حالا به گرانی خودروهای وارداتی استناد می‌کنند تا نرخ‌های پیشنهادی‌شان را بالا ببرند.

اختصاص ۲ میلیارد یورو به واردات خودرو؛ آیا منابع ارزی هدر می‌رود؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه بوده است. دولت در شرایطی که صنایع و تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه با مشکل ارزی مواجه هستند، حدود ۲ میلیارد یورو را به واردات خودرو اختصاص داده است. اما این هزینه‌کرد نه‌تنها گره‌ای از مشکلات صنعت خودرو باز نکرده، بلکه به افزایش قیمت‌ها در بازار نیز دامن زده است. در واقع، منابع ارزی کشور صرف واردات خودروهایی شده که تأثیری در بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی، کاهش هزینه‌های خانوار یا توسعه صنعت خودرو نداشته‌اند.

انتقادها به واردات؛ از مدل‌های خاص تا مونتاژ چینی

واردات خودروهای لوآپشن یکی از مهم‌ترین انتقادهایی است که به سیاست‌های فعلی واردات خودرو وارد شده است. سقف قیمتی ۲۰ هزار یورویی باعث شده تا واردکنندگان سراغ مدل‌های لوآپشن بروند و خودروهایی با امکانات اضافی و قیمت بالاتر وارد کنند. این اتفاق در مورد برندهایی مثل تویوتا، هوندا و حتی بی‌ام‌و رخ داده است. از سوی دیگر، محل مونتاژ خودروهای وارداتی هم محل بحث است. بسیاری از خودروهای وارد شده به ایران، نه از خط تولید اصلی، بلکه از مونتاژکاران چینی به کشور آمده‌اند. این مسئله باعث شده که کیفیت برخی از مدل‌ها زیر سؤال برود و نگرانی‌هایی درباره دوام و خدمات پس از فروش آن‌ها ایجاد شود.

پایان بازی یا آغاز چالشی جدید؟

با افزایش تعرفه‌ها، کاهش سقف ارزی و مشکلات اقتصادی کشور، به نظر می‌رسد که واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ هم سرنوشتی مشابه سال‌های گذشته داشته باشد. نه تعداد خودروهای وارداتی پاسخگوی تقاضای بازار خواهد بود، نه قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در این شرایط، منابع ارزی کشور صرف وارداتی شده که بیشتر به نفع دلالان و واسطه‌ها تمام شده تا مصرف‌کننده واقعی. آیا وقت آن نرسیده که سیاست‌های واردات خودرو مورد بازنگری جدی قرار گیرد؟


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

روسیه: طرح سه کشور اروپایی برای «اسنپ‌بک» علیه ایران مشروعیت ندارد
مهاجم فرانسوی به ایران می آید
پربارش‌ترین سال‌های تهران طی 100 سال اخیر کدام‌اند؟
ترامپ آماده استفاده از تمامی گزینه‌ها برای حل بحران اوکراین شد
جزییات قتل عام خانواده عروس توسط داماد مسلح
فرود خطرناک هواپیمای بوئینگ در طوفان تایوان
مدافع سابق تراکتور، پس از خداحافظی با هواداران این تیم در تمرین استقلال حاضر شد
عراقچی:جنگ قریب‌الوقوع نیست/ اجازه ندهیم با افکارعمومی ما بازی کنند
هشدار عراقچی درباره فضاسازی دشمنان درخصوص احتمال وقوع جنگ
آخرین وضعیت واردات گوشی های آیفون از زبان رئیس کل گمرک
عراقچی: ارمنستان تمام خط قرمزهای ایران را رعایت کرده است
بیرانوند با وجود محرومیت کنار تراکتوری‌ها ماند
فیلم لحظه انفجار گاز دراهواز
اوج گیری مجدد شایعات درباره زوال عقل رییس جمهور آمریکا
رکورد جابجایی مسافر در متروی تهران
مواضع مهم مسئول امنیت ملی ایران درخصوص تحولات منطقه، مذاکرات و احتمال وقوع تنش‌های آتی
سیستان و بلوچستان درگیر طوفان گردوخاک شدید شد+جزییات
آخرین جزییات از وقوع سیل ناگهانی در شهر چیسوتی واقع در کشمیر هند+تعداد کشته ها
ترامپ درتماس با وزیر دارایی نروژ:به من جایزه صلح نوبل بدهید!
آمار زائران ایرانی که هنوز در عراق حضور دارند
موج بازگشت زائران و فشار پنج برابری به ناوگان حمل و نقل جاده‌ای
عراقچی، دفتر یادبود مضیف حرم مطهر امام حسین (ع) را امضا کرد
آیا پوتین در آلاسکا حلقه محاصره ترامپ را تکمیل می کند؟
رونمایی از تصویر بازسازی‌شده زلیخا، همسر یوسف پیامبر، با استفاده از هوش مصنوعی
غلامی دوباره شاگرد ساپینتو می‌شود
محدودیت سقف اعتباری برای ثبت سفارش واردات 2000 دستگاه اتوبوس برون‌شهری رفع شد
وقتی ته سیگار، آینه بی‌مسئولیتی می‌شود
مدیرکل گمرک پرویزخان : فعالیت‌های ترانزیتی در این مرز به مدت 48 ساعت متوقف می شود
رونمایی از ترکیب هیئت همراه ترامپ در سفر به آلاسکا
زمان برگزاری اجلاس اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده اعلام شد
عارف برای شرکت در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا به قرقیزستان رفت
شکنجه و حبس انفرادی کودکان اسیر فلسطینی
جزییات تصادف مرگبار در گردنه قرقچی
رئیس پلیس‌راه مازندران: نشت گازوئیل در جاده هراز عمدی نبود
ترامپ به سرزمین‌های اشغالی می رود
ربیعی: مذاکره نه خیانت است و نه ضعف
تنش آبی؛ سوژه جدید منازعه هند و پاکستان
فرماندار قصرشیرین: خدمات به زائران مرز خسروی تا 27 مرداد ادامه دارد
هشدار رهبر انصارالله یمن درباره وضعیت فاجعه آمیز مردم غزه
تلاش پوتین برای صلح در آستانه دیدار با ترامپ در آلاسکا
آخرین وضعیت ترافیکی مرزهای اربعین اعلام شد
سفیر ایران: دیدارهای لاریجانی پیام روشنی به منطقه ارسال کرد
مجوز ویژه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای نشست آلاسکا
ستاره‌های فوتبال و بسکتبال در جمع میلیاردرهای ورزشی جهان
ابلاغ مصوبات تازه برای حفظ حقوق صادرکنندگان
توقف ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز در مدارس ایران
رشد بی‌سابقه بیت‌کوین با کاهش فروش ماینرها
لو رفتن دعوت‌نامه مراسم اپل
6 کشته در شبیخون شبه‌نظامیان در پاکستان
درخواست غرامت یک میلیارد دلاری ملانیا ترامپ از پسر بایدن