×
فرهنگی
شناسه خبر : 212647
تاریخ انتشار :

نورنیوز، چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر را ارزیابی می‌کند؛

جشنواره را زیبا صدا کن

جشنواره فیلم فجر امسال، هرچند خالی از مناقشات و تلاطم‌ها نبود اما مزیتش در آن بود که این مناقشات، نه میان مدیران و هنرمندان، بلکه میان منتقدان و هنرمندان، یا بین خود هنرمندان بود. این واقعیت شوق‌انگیز به خودی خود حکایت از آن دارد که زمین بازی در اختیار صاحبخانه است و کسی از جانب ساختار حاکمیتی، تصرفی در این زمین نداشته است.

نورنیوز- گروه فرهنگی: چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، هرچند با افتتاحیه‌ای حاشیه‌ساز شروع شد و با اختتامیه‌ای جنجالی به آخر رسید اما در مجموع و در یک تحلیل نهایی، در ردیف ادواری از این رویداد هنری می‌نشیند که نقاط روشن و امیدبخش آن بیش از ابعاد منفی و ملال‌انگیز است. این داوری، برحسب تعداد فیلم‌های حاضر در رقابت، ترکیب هیأت‌های انتخاب و داوری، بازخورد مردمی، و ارزیابی کلی منتقدان است. به خلاف، تحلیل برخی از منتقدان که نتایج داوری فیلم‌ها را نشانه‌ی ناکامی یا شکست جشنواره به شمار می‌آورند باید گفت که برترین رویداد سینمایی ایران، امسال ویژگی‌هایی داشت که به اعتبار آنها می توان مزایایش را بر مضارّش برتر دانست.

ظهور استعدادهای جدید در سینمای ایران و ساخت برخی از درخشان‌ترین آثار این دوره توسط طیف نوپای مشهور به نسل فیلم اولی، چیزی است که پویایی سینمای ایران را حتی در شرایط سخت و تنگنا گواهی می‌دهد. احیای سینمای اجتماعی و حرکت به سمت ساخت فیلم‌های روایت‌گر چالش‌های زندگی جمعی، نزدیک‌شدن به قواعد باورپذیر در ژانر پرتره، فاصله‌گرفتن از کلیشه‌های رایج و شابلون‌های ثابت روایت در فیلم‌های دفاع مقدس، ارتقای چشمگیر سطح بازیگری هنرمندان، تقویت جنبه‌های فنی و تکنولوژیک ‌فیلم‌ها، عرض اندام موفق سینمای مستقل در برابر سینمای گلخانه‌ای ، مداخله‌ی حداقلی وزارت فرهنگ و مدیران آن در فرایند برگزاری و داوری‌ها، بخشی از ویژگی‌های قابل اعتنای این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.  

اگر دست مدیران سیاست‌گذار جشنواره باز بود و می‌توانستند آثارخوش‌ساخت و خوش‌استقبالی مثل «پیرپسر» و «قاتل و وحشی» را نه در بخش‌های حاشیه‌ای بلکه در بخش رقابتی بگنجانند قطعا شاهد جشنواره‌ای در تراز دوره‌های درخشان پیشین می‌بودیم. با اینهمه در همین مقدار هم کمتر کسی از کارشناسان و منتقدان بود که به خود جشنواره ایراد آشکاری وارد کند. چیزی که بعضا محل نقد واقع شد عمدتا نتیجه‌ی برخی داوری‌ها بود که به نظر می‌رسد روالی تقریبا همیشگی است. شاید کمتر رقابتی از این جنس را بتوان یافت که مشمول نگاه‌های انتقادی نسبت به داوری‌ها نباشد. ناگفته پیداست که معنای این سخن، جانبداری از نوع داوری هیأت داوران این دوره، یا ناموجه‌دانستن ارزیابی‌های منتقدان نیست. نکته آنجاست که با تمام اوصاف، اولا ترکیب هیأت داوران این دوره، شائبه‌ها درباب مداخله‌ها و تأثیرگذاری‌های فرامتنی را به حداقل می‌رساند؛ و ثانیا میزان غرابت برخی نتایج تا آن حد نیست که مخاطب گمان ببرد که با جشنواره‌ای مخدوش یا جهت‌دار یا سیاست‌زده مواجه بوده است.

چیزی که در جمع‌بندی کیفیت این دوره از جشنواره فیلم فجر (هم در برگزاری و هم در داوری‌ها) می‌توان گفت، مجموعا یک ارزیابی مثبت اما جنجالی و سئوال‌برانگیز است. تردیدها و پرسش‌هایی که خصوصا از سوی برخی فعالان سلیم سینمایی در نقد جشنواره وارد شد قطعا باید از سوی بانیان و مسئولان مستقیم این رویداد بزرگ هنری پاسخ داده شود. اکنون که پرونده جشنواره بسته شده و سیمرغ‌ها، آشیانه‌ی خود را درست یا غلط پیدا کرده‌اند نوبت دبیر جشنواره و اعضای هیأت داوران، و نیز مسئولان ارشد سازمان سینمایی است که شفاف و صادقانه به رفع ابهامات و شبهات بپردازند و در مواجهه‌ای رودررو و مستقیم، نقدهای منتقدان صادق و کارشناس را بشنوند و پاسخ گویند. این پاسخگویی، هم باید ناظر بر نتیجه داوری‌ها باشد و هم ناظر بر سرنوشت آثاری که از چرخه رقابت بیرون نهاده شدند اما وجدان سینمایی کشور، آنها را فیلم‌هایی درخشان و اصیل ارزیابی کرد.

جشنواره فیلم فجر، هرچند خالی از مناقشات و تلاطم‌ها نبود اما مزیتش در آن بود که این مناقشات، نه میان مدیران و هنرمندان، بلکه میان منتقدان و هنرمندان، یا بین خود هنرمندان بود. این واقعیت شوق‌انگیز به خودی خود حکایت از آن دارد که زمین بازی در اختیار صاحبخانه است و کسی از جانب ساختار حاکمیتی، تصرفی در این زمین نداشته است. به این اعتبار از جشنواره‌ای که توانسته سیاست و نهاد بوروکراسی فرهنگی را بیرون مرزهای خود نگاه دارد و حتی برای یک سخنرانی کوتاه هم به آنها وقت ندهد، باید استقبال کرد. درست است که بگومگوهای هنرمندان و منتقدان یا مناقشات درونی خود هنرمندان هم مهم و البته دل‌آزار است اما هرچه هست ماهیتی درون صنفی دارد و قابل تحمل است. از این جهت جشنواره چهل و سوم با همه‌ی فراز و فرودها و نقص و قوت‌هایش، مدلی مقدماتی از مدیریت جشنواره به دست اهالی سینما بود.

ویترین سینمای ایران، شک نیست که بارها بزرگ‌تر از هر جشنواره‌ای است. هیچ رویداد هنری را نمی‌توان سراغ گرفت که تمام بضاعت و بنیه‌ی هنر هفتم ایران را در خود منعکس کند. سینما فربه‌تر از جشنواره است. با اینهمه به نظر می‌رسد جشنواره‌ی امسال در مقام برگزاری، نشانه‌های روشنی از وفاق به عنوان رویکرد اصلی دولت چهاردهم را داشت. به خلاف برخی ادوار و برخی مدیران و سیاستگذاران جشنواره که هنرمندان را با ریل‌گذاری‌های آشکار و پنهان، به مسیرهای دلخواه خود هدایت می‌کردند، جشنواره امسال و مدیران و سیاستگذارانش، کوشید پرده‌ی نقره‌ای را به صحنه‌ای برای یک رقابت جمعی و همگانی تبدیل کند و خود به عنوان یک خادم بی‌منت، برای شکوه کلی این ضیافت سالانه‌ی سینمایی تلاش کند. وفاق در سینما با چنین رفتاری معنا می‌شود.  


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

همراه اول نشان حامی مدرسه‌سازی کشور را دریافت کرد
گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و مصر
محکوم پرونده قتل در بروجرد با گذشت اولیای دم آزاد شد
مقام آمریکایی: ترامپ روش دیپلماتیک را در قبال ایران برگزیده است
پادکست | داستان جذاب مرسدس بنز
40 میلیون تومان سقف معافیت مالیاتی حقوق/افزایش 20 درصدی حقوق/300 میلیارد ریال یارانه نقدی
نمایش عریان ضعف و ناکامی اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین
کلاس‌های درس تعدادی از مدارس سمنان روز چهارشنبه غیرحضوری شد
آغاز تبادل هزاران اسیر میان طرف‌های یمنی
مدارس آذربایجان‌غربی چهارشنبه 3 دیماه غیرحضوری شد
پزشکیان: در وضعیت فعلی اکثر استان‌ها مشکل آب دارند/ اجرای کالابرگ در دستورکار دولت
3 مقصد احتمالی پرسپولیس برای اردوی نیم‌فصل
غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های اصفهان
تاریخ نویسی که قصه گفت
پاییز کساد و کم‌رمق سینمای ایران
نورنما | شهادت جانسوز امام هادی(ع) تسلیت باد
آیا 2026 سال سقوط دولت استارمر است؟
دولت فرانسه به سبک آمریکا تعطیل می شود؟
وزیر جهاد کشاورزی:نخستین محصولات کشت فراسرزمینی به زودی وارد کشور می‌شود
تعیین رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1405
زمان بررسی کلیات لایحه بودجه 1405 تعیین شد
وزیر نیرو: بحران آب را می‌شناسیم اما به تحول جدی برای حل آن نیازمندیم
فعال محیط زیست در لندن بازداشت شد
کمک نظامی و اطلاعاتی اسرائیل به دروزی‌های سوریه
قالیباف: حکمرانی آب را با اولویت مصرف از فله‌ای بودن خارج کنیم
قوه قضاییه: حمید رسایی باز هم گزارش اشتباه داد
تداوم آموزش مجازی مدارس ابتدایی تهران برای فردا چهارشنبه/طرح زوج و فرد فردا هم اجرا می‌شود
ای اف سی شهر میزبان فینال لیگ نخبگان آسیا را معرفی کرد
اجرای حکم اعدام دو متجاوز به عنف در زندان قائمشهر
هر ایرانی مقیم خارج چند دستگاه خودرو می تواند وارد کشور کند؟/ممنوعیت واردات برخی خودروها
پزشکیان لایحه بودجه 1405 را تقدیم مجلس کرد
ریختن برنج در دریا صحت ندارد
عذرخواهی رسمی راشاتودی بابت اشتباه در نام خلیج فارس
انفجار مواد محترقه در بوکان جان سه عضو یک خانواده را گرفت
آدم ربایی به خاطر کینه طلاق
جزئیات جدید واردات خودرو بر اساس مصوبه اخیر هیئت وزیران
عروس و دامادها هم به زور حلقه می‌خرند
چرا شورای دفاع، نماد بازتنظیم مولفه های امنیت ملی است؟
وزیر جنگ رژیم اسرائیل: یک میلی‌متر از سوریه عقب نمی‌رویم
حراج سکه‌های ضرب 1404 فردا برگزار می‌شود
ورود دادستانی به معضل ساختمان‌های نیمه کاره و رها شده
سپاهان به دنبال تغییر نتیجه بازی مقابل خیبر خرم آباد
نورنما | تیکه سنگین مهران مدیری به قیاسی
خروج یک میلیون و 600 هزار تبعه غیرقانونی و تأثیر آن بر بازار کار
سفر سردار رادان به تاجیکستان
استرداد قاتل متواری پس از 12 سال به کشور
هشدار برف و باران برای تهران
اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در تبریز، جان سه بیمار را نجات داد
انقباضی‌ترین بودجه تاریخ بعد از انقلاب اعلام وصول شد
ورود زیردریایی هسته‌ای آمریکا به آب‌های کره جنوبی