×
فرهنگی
شناسه خبر : 211921
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می کند؛

«موسی کلیم‌الله»؛ روایتی از نور و رهایی بر پرده‌ی نقره‌ای

ابراهیم حاتمی‌کیا با «موسی کلیم‌الله» بار دیگر مرزهای سینمای ایران را درنوردیده و اثری خلق کرده که نه‌تنها یک روایت تاریخی، بلکه سفری حسی و معنوی است. این فیلم با ترکیبی از بازی‌های درخشان، فضاسازی کم‌نظیر و جلوه‌های بصری چشم‌نواز، مخاطب را به قلب داستانی کهن و پررمز و راز می‌برد.

نورنیوز-گروه فرهنگی: سینمای ایران، پس از پنج سال انتظار، بار دیگر شاهد بازگشت ابراهیم حاتمی‌کیا به عرصه‌ی روایت‌های حماسی و مذهبی است. «موسی کلیم‌الله» نه صرفاً یک فیلم تاریخی، که آیینه‌ای از نور و رهایی است؛ سفری سینمایی که مخاطب را به عمق اسطوره و ایمان می‌برد. این اثر، با بهره‌گیری از جلوه‌های بصری فاخر، موسیقی‌ای که روح را می‌نوازد و بازی‌هایی که فراتر از مرزهای نمایش قرار می‌گیرند، تلاشی است برای خلق سینمایی که مرز میان واقعیت و خیال را در هم می‌شکند.

حاتمی‌کیا و جادوی تصویر

حاتمی‌کیا در این اثر، بار دیگر نشان می‌دهد که سینما برای او نه صرفاً یک مدیوم روایی، بلکه بستری برای خلق احساس، تصویر و جریان است. قاب‌های این فیلم، چون تابلوهایی از یک پرده‌ی کهن، با نورپردازی‌هایی که از اعماق تاریخ زاده شده‌اند، زنده می‌شوند. او با ریتمی شمرده و در عین حال نفس‌گیر، قصه‌ی تولد پیامبری را به گونه‌ای روایت می‌کند که گویی بیننده در دل رود نیل همراه با مادر موسی(ع) است؛ دلهره دارد، امید می‌ورزد، و سرانجام، به آرامش می‌رسد.

دمیدن روح در کالبد شخصیتها

فرهاد آئیش در نقش معبر خواب، همانند سایه‌ای از گذشته، در لابه‌لای رویا و واقعیت قدم می‌زند. اجرای او چنان عمیق و پرجاذبه است که گویی خود، یک پیام است، نه فقط یک شخصیت. مریلا زارعی، در هیئت مادری که با دستان لرزانش کودکش را به امواج می‌سپارد، تصویری از عشق و ایثار را به پرده‌ی نقره‌ای هدیه می‌دهد. او نه تنها بازی می‌کند، بلکه در نقش خود زیسته است. بهنام تشکر، شکیب شجره و سایر بازیگران، هر یک پاره‌ای از این تصویر مقدس‌اند که با ظرافت، روایت را از کاغذ به جانِ سینما پیوند می‌دهند.

نوری که از دل تاریخ می‌تابد

«موسی کلیم‌الله» در طراحی صحنه و لباس، گامی فراتر از مرزهای متعارف سینمای ایران برمی‌دارد. بافت پارچه‌ها، رنگ‌های خاکی و زرین، کوچه‌های گلی و کاخ‌های پرشکوه، همگی چنان با دقت و وسواس پرداخته شده‌اند که تاریخ در قاب‌های فیلم زنده می‌شود. نور، که عنصر کلیدی این روایت است، گاه از روزنی در کاخ فرعون می‌تابد و گاه در چشمان بیمناک مادری که فرزندش را بدرقه‌ی رود می‌کند، بازتاب می‌یابد.

 زمزمه‌ای از ازل تا ابد

در چنین اثری، موسیقی نه‌فقط مکمل تصویر، که جانِ روایت است. ملودی‌های گوش‌نواز، نغمه‌هایی که از دل اسطوره‌ها برمی‌خیزند، و ریتم‌هایی که همچون ضربان تاریخ می‌تپند، همگی فضایی خلق می‌کنند که مخاطب را در امواج زمان غوطه‌ور می‌سازد. موسیقی این فیلم، نه یک پس‌زمینه، بلکه شخصیت مستقلی است که با هر نت، داستان را در گوش جان مخاطب زمزمه می‌کند.

فناوری در خدمت روایت؛

حاتمی‌کیا در این فیلم، از جلوه‌های ویژه‌ای بهره برده که در سینمای ایران کمتر دیده شده است. از نمایش رود نیل گرفته تا شکوه کاخ‌ها، از زنده شدن رویاها تا تجسم وحی، همه و همه نشان از آن دارد که سینمای ایران، هرچند آهسته، اما مصمم، به سوی جهانی‌شدن گام برمی‌دارد. بااین‌حال، هنوز در برخی صحنه‌ها، نشانه‌هایی از خامی و ناپختگی در تلفیق جلوه‌های ویژه و واقعیت دیده می‌شود؛ گویی سینمای ایران، در آستانه‌ی عبور از یک مرز است، اما هنوز در تکاپوی تکامل.

 نوری که خاموش نمی‌شود

«موسی کلیم‌الله» نه فقط یک فیلم، بلکه تجربه‌ای حسی و معنوی است. سفری که تماشاگر را از نخستین قاب، در میان امواج داستان غرق می‌کند و تا آخرین صحنه، با او باقی می‌ماند. این فیلم، نه‌تنها می‌تواند در جشنواره‌ها بدرخشد، بلکه در خاطره‌ی سینمای ایران نیز همچون چراغی فروزان خواهد ماند. اگر قرار باشد سینمای ایران روایتی شکوهمند از تاریخ و معنویت را به جهان عرضه کند، «موسی کلیم‌الله» می‌تواند یکی از پیشگامان این مسیر باشد؛ روایتی که از دل قصه‌ها برمی‌خیزد و در جان مخاطب می‌نشیند.


نورنیوز
اخبار مرتبط
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

تیم کامپوند بانوان ایران به برنز رسید
درخواست الجولانی از آمریکا برای ایجاد مسیر امنیتی و سیاسی جدید با تل‌آویو
هدیه معنوی پاپ برای رابرت دنیرو
ثبت روز «اورژانس» در تقویم کشور
سفر معنادار پوتین به دهلی‌نو در میانه تنش‌های هند با آمریکا
امروز امنیت بیشتری را در جامعه احساس می‌کنیم
شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل
130 زخمی در برخورد دو قطار در اسلواکی
ارتباط سازمان انرژی اتمی با وزارت امور خارجه پیوسته و پایدار است
شیب نزولی ابتلا به ایدز و هپاتیت
مسئله جمعیت ارتباط مستقیم با توسعه پایدار کشور دارد
درخواست مادورو از سران آمریکای لاتین: علیه نظامی‌سازی در کارائیب اقدام کنید
هشدار نمایندگان مجلس درباره تبعات افزایش قیمت بنزین
مهلت ثبت‌نام آزمون سراسری شرکت کار و تأمین سال 1404 تمدید شد
تداوم سلسله حملات پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
محمد دشتی ، بازیگری که در سکوت خبری از دنیا رفت +‌آثار
عراقچی: مشکل غرب با پیشرفت علمی ایران است نه سلاح هسته‌ای
پیشرفت سریع پروژه انتقال آب از لار به شرق استان تهران
جزئیات جدید از پرونده تزریق ژل تقلبی؛ متهم اصلی به قتل غیرعمد متهم شد
نبی: ویزای ملی‌پوشان به دلیل تعطیلی امارات صادر نشده است
زمستان فضایی در راه است؛ پرتاب 3 ماهواره تا 2 ماه دیگر
پزشکیان: نارسایی‌ها با ذهن خلاق جوانان قابل حل است
آغاز پرداخت خسارت خودروهای آسیب‌دیده در جنگ 12 روزه تهران
محدودیت‌های جدید آبی اطلاع‌رسانی می‌شود
توضیح دادستان اهواز درباره خودسوزی جوان اهوازی و بازداشت شهردار
رقابت جهانی برای ثروت سبز
قابلیت تماس گروهی در پیام‌رسان سروش‌پلاس راه‌اندازی شد
کاهش فشار فروش در بورس با وجود افت شاخص ها
14 درصد جمعیت کشور دیابتی‌اند
صدور «گواهینامه موتورسیکلت برای زنان» نیازمند پاسخ حقوقدانان و مجلس
سهام عدالت به سبک آمریکایی
افزایش قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه 19 آبان + جدول
هشدار نسبت به افزایش تحرکات داعشی‌ها در سوریه
بلاتکلیفی تیم ملی فوتبال در فرودگاه؛ ویزای امارات صادر نشد
اژه‌ای: دادستان کل کشور ناهنجاری‌های اجتماعی را با جدیت پیگیری کند
850 شهید و زخمی در دوره آتش بس غزه
دریادار سیاری: ارتقای توان در تمام ابعاد همواره در دستور کار ارتش است‌
قیمت دلار و سایر ارزها امروز دوشنبه 19 آبان 1404
قیمت خودرو داخلی و مونتاژی امروز دوشنبه 19 آبان 1404
تخمین وجود 3 میلیون بیمار نادر در کشور
پیدا شدن جسد سومین کوهنورد گمشده در ماسوله
کارت ورود به جلسه آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی منتشر شد
رونمایی از پوستر شانزدهمین جشنواره فیلم عمار
مربی بدنساز اوسمار ویرا به تهران رسید
واردات 74 هزار تن برنج برای تنظیم بازار داخلی
دو کشته در آتش‌سوزی یک واحد مرغداری
ایران زیربار حرف مفت تسلیم نمی رود
ترامپ بار دیگر هو شد + فیلم
شورش در زندانی در اکوادور با 31 کشته + فیلم
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (123) « پلدختر»