×
فرهنگی
شناسه خبر : 211319
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

«آبستن»؛ مرز واقعیت و کابوس

آبستن یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر است که با استفاده از تکنیک پلان-سکانس، داستانی پرتعلیق و نفس‌گیر را روایت می‌کند. این فیلم که در یک فضای بسته می‌گذرد، مخاطب را در مرز میان واقعیت و کابوس قرار می‌دهد و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را رقم می‌زند. اما آیا این سبک خاص توانسته ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: آبستن، ساخته‌ی مصطفی و محمد تنابنده، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که در محدوده‌ای تنگ و پرتنش، دست به آزمونی جسورانه می‌زند. روایت فیلم، سرنوشت چند شخصیت را به هم گره می‌زند که هر یک در تلاطم تصمیمی سرنوشت‌ساز گرفتار شده‌اند. مرز آستارا، کلبه‌ای متروک و شخصیت‌هایی که به دنبال راه گریزی از وضعیت خود هستند، همگی در خدمت فضایی پرتعلیق قرار می‌گیرند که لحظه‌به‌لحظه، مخاطب را درگیر اضطراب و بلاتکلیفی می‌کند. فرم روایی فیلم، مخاطب را به همراه شخصیت‌ها در این برزخ ذهنی نگه می‌دارد و او را وادار می‌کند تا در میان دیالوگ‌ها و سکوت‌های سنگین، نشانه‌های حقیقت را جستجو کند.

پلان-سکانس؛ جسارت یا خودتحمیلی؟

فیلمبرداری پلان-سکانس از همان ابتدا، امضای فرمی فیلم را مشخص می‌کند. این تکنیک، که پیش‌تر در آثاری مانند ماهی و گربه و قاعده تصادف اجرا شده بود، نه‌تنها در آبستن دستمایه‌ی تجربه‌ای سینمایی قرار گرفته، بلکه عنصری دراماتیک در روایت نیز محسوب می‌شود. پلان-سکانس این امکان را فراهم می‌کند که ریتم تعلیق بدون وقفه ادامه یابد، اما در عین حال، چالشی برای حفظ تنوع بصری و میزانسن نیز هست. تنابنده‌ها با طراحی حرکات دوربین و هدایت بازیگران، موفق شده‌اند انسجام این تکنیک را حفظ کنند، اما گاهی در لحظاتی، نبود برش‌های سینمایی باعث افت انرژی در برخی سکانس‌ها می‌شود. بااین‌حال، انتخاب این فرم جسورانه نشان از تمایل فیلمسازان به خروج از جریان سینمای متعارف دارد.

تعادل میان کنترل و رهایی

آبستن برای بازیگرانش یک آزمون واقعی است؛ چرا که پلان-سکانس، فضای تمرین‌شده‌ی تئاتر را در بطن سینما قرار می‌دهد. عباس غزالی، توماج دانش بهزادی و سوگل خلیق، همگی در خدمت فضاسازی اثر قرار گرفته‌اند و با کنترل بالا بر دیالوگ و حرکت، تنش را درونی کرده‌اند. غزالی، که همواره در نقش‌های پراضطراب خوش درخشیده، در اینجا نیز حضوری محکم دارد و استیصال درونی شخصیتش را بدون افراط و اغراق نمایش می‌دهد. دانش بهزادی نیز که بیشتر در نقش‌های مکمل دیده شده، فرصت عرض‌اندام بیشتری پیدا کرده و حضوری موثر و ملموس دارد. هماهنگی بین اجراها یکی از نقاط قوت فیلم است که به انسجام روایی اثر کمک کرده است.

محدودیت‌های فرمی و واکنش مخاطب

سوال اساسی اینجاست که آیا فرم انتخابی فیلم، با محتوای آن همخوانی دارد یا نه؟ پلان-سکانس به‌طور ذاتی، انتخابی است که بیننده را به درون موقعیت‌ها پرتاب می‌کند و او را از فاصله‌ی امن تماشاگرانه بیرون می‌کشد. اما در آبستن، گاهی این نزدیکی بیش از حد می‌شود و عدم امکان تنفس در میان نماها، می‌تواند برخی مخاطبان را از فیلم دور کند. با این حال، سینمادوستانی که به تجربه‌های متفاوت بصری علاقه دارند، از این فرم استقبال خواهند کرد، چرا که فیلم نه‌تنها در روایت، بلکه در ساختار نیز به دنبال شکستن قواعد آشنای سینمایی است.

عبور موفق از مرز تجربه؟

آبستن در نهایت، فیلمی است که به جسارت خود در اجرا متکی است. این اثر، شاید در لحظاتی از نظر ریتمی دچار نوسان شود، اما در کلیت خود، به‌عنوان یک تجربه‌ی تازه در سینمای ایران قابل‌توجه است. استفاده‌ی هوشمندانه از میزانسن، هدایت دقیق بازیگران و فرم بصری یکدست، آن را به یکی از آثار شاخص جشنواره چهل و سوم تبدیل می‌کند. در نهایت، آبستن بیش از آنکه یک فیلم داستان‌گو باشد، تجربه‌ای سینمایی است که مخاطب را به چالش می‌کشد و او را در مرز تصمیم‌هایش، معلق نگه می‌دارد.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

پزشکیان:تعامل مجلس و دولت معیشت مردم بهبود می بخشد/ اجرای کالابرگ در دستور کار
آغاز تبادل هزاران اسیر میان طرف‌های یمنی/استقبال عربستان از توافق تبادل اسرا در یمن
انگلیس خواستار دسترسی آژانس اتمی به تاسیسات آسیب دیده در ایران شد
اعتراض روسیه و چین به تلاش غرب برای فعال کردن مکانیسم پس گشت علیه ایران
پیروزی الحسین، صعود سپاهان را قطعی کرد
ثبت شکایات قبوض گاز مشترکان از درگاه‌های رسمی
عارف: مزیت کشور منابع زیرزمینی نیست بلکه نیروی انسانی است
عراق مدعی توقف کامل صادرات گاز ایران شد
ترکیه؛ دومین تهدید بزرگ اسرائیل پس از ایران
انتشار گزارش اولیه کمیته بررسی حادثه آزمایشگاه متالورژی دانشگاه تهران
همراه اول نشان حامی مدرسه‌سازی کشور را دریافت کرد
گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و مصر
محکوم پرونده قتل در بروجرد با گذشت اولیای دم آزاد شد
مقام آمریکایی: ترامپ روش دیپلماتیک را در قبال ایران برگزیده است
پادکست | داستان جذاب مرسدس بنز
40 میلیون تومان سقف معافیت مالیاتی حقوق/افزایش 20 درصدی حقوق/300 میلیارد ریال یارانه نقدی
نمایش عریان ضعف و ناکامی اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین
کلاس‌های درس تعدادی از مدارس سمنان روز چهارشنبه غیرحضوری شد
مدارس آذربایجان‌غربی چهارشنبه 3 دیماه غیرحضوری شد
3 مقصد احتمالی پرسپولیس برای اردوی نیم‌فصل
غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های اصفهان
تاریخ نویسی که قصه گفت
پاییز کساد و کم‌رمق سینمای ایران
نورنما | شهادت جانسوز امام هادی(ع) تسلیت باد
آیا 2026 سال سقوط دولت استارمر است؟
دولت فرانسه به سبک آمریکا تعطیل می شود؟
وزیر جهاد کشاورزی:نخستین محصولات کشت فراسرزمینی به زودی وارد کشور می‌شود
تعیین رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1405
زمان بررسی کلیات لایحه بودجه 1405 تعیین شد
وزیر نیرو: بحران آب را می‌شناسیم اما به تحول جدی برای حل آن نیازمندیم
فعال محیط زیست در لندن بازداشت شد
کمک نظامی و اطلاعاتی اسرائیل به دروزی‌های سوریه
قالیباف: حکمرانی آب را با اولویت مصرف از فله‌ای بودن خارج کنیم
قوه قضاییه: حمید رسایی باز هم گزارش اشتباه داد
تداوم آموزش مجازی مدارس ابتدایی تهران برای فردا چهارشنبه/طرح زوج و فرد فردا هم اجرا می‌شود
ای اف سی شهر میزبان فینال لیگ نخبگان آسیا را معرفی کرد
اجرای حکم اعدام دو متجاوز به عنف در زندان قائمشهر
هر ایرانی مقیم خارج چند دستگاه خودرو می تواند وارد کشور کند؟/ممنوعیت واردات برخی خودروها
پزشکیان لایحه بودجه 1405 را تقدیم مجلس کرد
ریختن برنج در دریا صحت ندارد
عذرخواهی رسمی راشاتودی بابت اشتباه در نام خلیج فارس
انفجار مواد محترقه در بوکان جان سه عضو یک خانواده را گرفت
آدم ربایی به خاطر کینه طلاق
جزئیات جدید واردات خودرو بر اساس مصوبه اخیر هیئت وزیران
عروس و دامادها هم به زور حلقه می‌خرند
چرا شورای دفاع، نماد بازتنظیم مولفه های امنیت ملی است؟
وزیر جنگ رژیم اسرائیل: یک میلی‌متر از سوریه عقب نمی‌رویم
حراج سکه‌های ضرب 1404 فردا برگزار می‌شود
ورود دادستانی به معضل ساختمان‌های نیمه کاره و رها شده
سپاهان به دنبال تغییر نتیجه بازی مقابل خیبر خرم آباد