×
اجتماعی
شناسه خبر : 200726
تاریخ انتشار :

دانش آموزان از تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور گفتند

برای دانش‌آموزان تیزهوشانی امتحانات نهایی با سطح سوالات متوسط، راحت است ولی در کل استرس آن بسیار است، در گذشته فقط دغدغه کنکور وجود داشت اما اکنون سه سال درس عمومی و تخصصی نهایی شده و دغدغه را بالا برده است.

نورنیوز-گروه اجتماعی: موضوع تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور علاوه بر دغدغه مسئولان در جهت اصلاح یا اجرای بهتر مصوبه، دغدغه دانش‌آموزان به عنوان رکن اصلی که این مصوبه در خصوص آن‌ها اجرا می شود را به همراه دارد زیرا با سه ساله شدن امتحانات نهایی و قرار گرفتن تمام دروس در این امتحانات، برخی دانش‌آموزان معتقدند استرس مضاعفی به آن‌ها وارد می‌شود.

 سال گذشته بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به صورت قطعی خود را نشان داد به طوری که سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و  پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

این تصمیم در راستای افزایش عدالت در بین دانش‌آموزان در پذیرش کنکور اتخاذ شد اما اینکه آیا توانسته رضایت همه دانش‌آموزان بالاخص المپیادی‌ها و سمپادی‌ها را جلب کند جای بحث دارد چرا که این دسته از دانش‌آموزان با مشکلات و سختی‌هایی روبرو شده‌اند.

این در حالیست که حسینی رئیس باشگاه دانش‌ پژوهان جوان پیشتر در خصوص این دسته از دانش‌آموزان گفته بود: نهایی شدن امتحانات پایه دهم و یازدهم باعث ریزش ۳۶ هزار نفری مخاطبان المپیاد شده است و اگر فورا شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی برای این دانش‌آموزان به صورت مجزا مصوب نکند، در دو سال آینده به طور چشمگیری نتایج المپیادهای جهانی کشور افت خواهد کرد.

اما فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش گفته بود که هدف تعلیم و تربیت، دانش‌آموزان کل کشور است اما المپیادی‌ها اقلیتی را تشکیل می‌دهند که هدفشان گرفتن امتیازات و معاف شدن از کنکور است لذا برای اجرای مصوبات مجموع دانش‌آموزان لحاظ می‌شود؛ این در حالیست که عمر المپیاد در ایران تمام شده و مدارس مطرح خیلی با موضوع المپیاد کار نمی‌کنند بنابراین المپیاد عمومیت ندارد که نیاز باشد مصوبات را براساس آن‌ها تنظیم کنیم اما اینکه تمام دروس سه پایه متوسطه دوم به صورت نهایی برگزار شود، کار بسیار سنگینی است که نیازمند اصلاحات است.

با اینکه مسئولان فعلا در حال چانه‌زنی برای اصلاح و بهبود اجرای مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور هستند اما مصوبه کنونی بین دانش‌آموزان موافقان و مخالفانی دارد.

رقابت سنگین برای ورود به دانشگاه‌های برتر 

محمدرسام علیپور دانش‌آموز یازدهمی مدرسه تیزهوشان تنکابن درباره اجرای مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور گفت: برای دانش‌آموزان تیزهوشانی امتحانات نهایی با سطح سوالات متوسط، راحت است ولی در کل استرس آن بسیار است، در گذشته فقط دغدغه کنکور وجود داشت اما اکنون سه سال درس عمومی و تخصصی نهایی شده و دغدغه را بالا برده است.

وی با بیان اینکه قبولی در دانشگاه‌های سطح متوسط با این روش امکانپذیر است افزود: قبولی در دانشگاه‌های برتر نیازمند معدل ۲۰ است که کاری سخت و رقابت بالایی نیاز است.

سه سال بودن امتحانات نهایی وقت دانش‌آموز را می‌گیرد

امیرمهدی ابراهیمی دانشجوی ترم اول یکی از دانشگاه‌ها که سال گذشته دانش‌آموز یکی از مدارس دولتی عادی در اراک بوده نیز گفت: امتحان نهایی در قبولی دانشگاه کمک کننده است؛ در دنیا آنچه به عنوان کنکور برگزار می‌شود فقط تست ریاضی است اما در ایران امتحانی برگزار می‌شود که آینده فرد به آن وابسته است و چندین درس را در خود جای داده که هیچکدام بهم ارتباطی ندارد؛ وقتی در امتحانات نهایی، امتحان دروس جدا جدا گرفته می شود، حداقل بهتر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سطح سوالات امتحان نهایی استاندارد بود افزود: با سه ساله بودن امتحانات نهایی مخالفم زیرا وقت دانش‌آموز را می‌گیرد و دانش‌آموز تک بعدی می‌شود در نتیجه امکان ورود به المپیاد را ندارد.

سوالات امتحان نهایی پارسال کاملا مفهومی بود

فاطیما موسوی نسب دیگر دانش آموز متوسطه دوم مدرسه تیزهوشان گفت: برگزاری امتحانات به صورت نهایی ایده خوبی بود زیرا دانش‌آموزانی که در جواب دادن تشریحی به سوالات موفق‌ترند در این سه سال بیشتر می‌توانند موفق عمل کنند، زیرا ممکن است روز کنکور اتفاق بدی پیش‌رو باشد اما با تاثیرات نمره امتحانات در سه سال می‌توان به نتیجه بهتر رسید.

وی با بیان اینکه سوالات امتحان نهایی پارسال خوب و کاملا مفهومی بود و خارج از کتاب سوال مطرح نشده بود افزود: سطح سوالات به گونه‌ای بود که دانش آموزان مدارس عادی می‌توانستند به سوالات پاسخ دهند.

برای کسی که هدف المپیاد دارد مسیر امتحانات نهایی سخت است

طه زرینی دانش آموز پایه یازدهم مدرسه تیزهوشان تبریز درباره سه ساله شدن امتحانات نهایی گفت: برای کسی که هدف المپیاد دارد مسیر امتحانات نهایی سخت است اما کسی که برای کنکور درس می‌خواند این شیوه برایش راحت است. دور دوم المپیاد فروردین ماه برگزار می‌شود که در نتیجه بعد از آزمون المپیاد، امکان جمع بندی دروس نهایی سخت است.

وی ادامه داد: سطح سوالات امتحانات نهایی سال گذشته مناسب بود به گونه‌ای که اگر کسی کتاب را می‌خواند می‌توانست به سوالات پاسخ دهد.

اصلاح شیوه برگزاری امتحانات نهایی

مانیا سعادت دانش‌آموزان پایه یازدهم دبیرستان فرزانگان یک سمپاد تهران با بیان اینکه با این روش استرس امتحان بین سه سال تقسیم می‌شود گفت: در شیوه برگزاری امتحانات نهایی اگر تقلب کمتر باشد و دانش آموزان در مدرسه دیگر و با کادر دیگر امتحان دهند خیلی کمک کننده است، همچنین تصحیح برگه‌ها نیازمند دقت بیشتری است زیرا هر ۲۵ صدم در تراز بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه پایه دهم، پایه آزمون و خطاست و نباید امتحان نهایی به پایه دهم تعلق بگیرد افزود: برای امتحانات نهایی دهم بسیار عذاب کشیدیم و هنگام ورود به حوزه امتحان نهایی استرس بسیاری به دانش‌آموزان وارد شد، دروسی که در کنکور وجود ندارند در امتحانات نهایی لحاظ شدند که اذیت کننده است.

این دانش‌آموز با بیان اینکه دانش‌آموزان سمپاد از پس سوالات امتحانات نهایی برآمدند اما سطح سوالات از آنچه که در کتاب بود، بالاتر بود ادامه داد: امتحانات نهایی به سطح آموزش قوی نیاز دارد زیرا مثلا سوالات درس فیزیک اصلا در حد کتاب نبود و واقعا سطح بالاتری را داشت.

سعادت با بیان اینکه در کل سطح آموزشی با سطح امتحانات نهایی یکی نیست گفت: میانگین نمره تک رقمی درس فیزیک موضوع را ثابت می‌کند.

همه درس‌ها لزوما نیاز به نهایی شدن ندارند

ارغوان قاضی حسینی دانش‌آموز پایه یازدهم رشته ریاضی از دبیرستان فرزانگان یک تهران با بیان اینکه در گذشته دانش آموز یک روز سر جلسه کنکور حاضر می‌شد و اگر روز خوبی را در پیش نداشت نتیجه ۱۲ سال زحمتش از بین می‌رفت گفت: اینکه فشار و نتیجه یک روز در چند سال پخش شود کار خوبی است اما همه درس‌ها لزوما نیاز به امتحان نهایی شدن ندارد، دانش آموز پایه دهم تازه به متوسطه دوم راه یافته و زیاد با نحوه امتحانات مقطع دوم آشنایی ندارد پس حداقل تاثیر در پایه دهم کمتر باشد بهتر است.

وی افزود: سال گذشته تجربه خوبی در امتحانات نهایی داشتم هرچند به کمک امتحانات شبه نهایی نمونه سوالات در دسترس بود اما استرس امتحانات زیاد بود.

این درحالیست که در جهت اصلاح این مصوبه پیشنهاداتی ارائه شده است به طوریکه فانی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد که پیشنهاد شده برای پایه‌های دهم و یازدهم، سه درس تخصصی و یک درس عمومی به صورت شناور در نظر گرفته شود یا پایه دهم از امتحانات نهایی حذف شود و فقط امتحانات پایه‌های یازدهم و دوازدهم نهایی باشد تا استرس دانش‌آموزان کاهش یابد.

همچنین حسینی معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اعلام کرد دستور اصلاح و بهبود سیاست در شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری مراجعی که به جهت اختیارات تفویضی فاعل در تنظیم ضوابط اجرایی هستند، به جد دنبال خواهد شد.

موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان اینکه بخشی از انتقادات مربوط به استرس امتحانات نهایی است گفت: در حال بررسی موضوع هستیم که آیا استرس افزایش داشته یا کاهش یافته که اگر استرس افزایش یافته باشد، هدف ما کاهش استرس بوده و باید حل شود.

به گزارش ایسنا، درد و دل‌های دانش‌آموزان و پیشنهادات مطرح شد حال باید دید، شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت به چه نتیجه‌ای خواهد رسید؛ آیا مصوبه کنکور برای آزمون سراسری سال آینده اصلاح خواهد شد یا بدون تغییر خواهد ماند؟.


نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

آیا ورزش با معده خالی باعث افزایش چربی سوزی می ‌شود؟
جهش‌های ژنتیکی نادری که علت احتمالی ADHD هستند
نقش زرشک در پاکسازی صفرا و محافظت از کبد
مدل چینی Kimi K2 بالاتر از GPT-5
دومینوی استعفا در بی‌بی‌سی
آلودگی هوا مدارس اراک، ساوه و شازند را در روز شنبه تعطیل کرد
جزئیات قتل پزشک متخصص در اسلام‌آبادغرب
آغاز عملیات اطفای حریق با ایلیوشین‌های 40 تنی از فردا
جدول مدالی بازی‌های کشورهای اسلامی/ رتبه سوم ایران با 29 طلا
قائم‌پناه: شایعات درباره استعفای رئیس‌جمهور صحت ندارد
مدارس اصفهان فردا فعال است
دستور قضایی برای شناسایی عاملان آتش‌سوزی جنگل‌های چالوس
اتحادیه اروپا : روسیه هیچ حقی برای گرفتن امتیاز از اوکراین ندارد
آماده مذاکره برای توقف تجاوزات اسرائیل هستیم
دستور عارف برای بسیج همه ظرفیت‌ها جهت مهار آتش‌ جنگل‌های هیرکانی
مدارس اردکان روز شنبه تعطیل شد
مدارس و دانشگاه‌های برخی شهرهای خوزستان تعطیل شد
اولیانوف: با گروسی نشستی درباره ایران و اوکراین داشتم
پاسخ عراقچی به دعوت وزیر خارجه لبنان برای مذاکره
جریمه 200 هزار تومانی برای تردد غیرمجاز در طرح زوج و فرد از فردا
شیوع آنفولانزا مدارس مشهد را غیر حضوری کرد
گزارش تصویری| اولین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
از فردا طرح زوج و فرد از درب خانه اجرا می‌شود
پوتین: طرح آمریکا درباره اوکراین را دریافت کردیم
ماموریت اصلی برچیدن حماس و خلع سلاح نوار غزه است
ایتالیا از طرح ترامپ برای اوکراین حمایت کرد
اطلاعیه کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تهران
شاخص کیفیت هوا در شهرهای بزرگ تا ساعت 20 امشب
طرح آمریکا برای صلح اوکراین هنوز ارائه نشده است
حمله دوباره رژیم اسرائیل به جنوب لبنان
اعزام سه فروند بالگرد وزارت دفاع برای اطفای حریق جنگل‌های شمال
رایزنی بین‌المللی برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌های چالوس
دستور مادورو به ارتش و نیروهای مردمی برای دفاع از تأسیسات نفت و گاز
تصاویر از اولین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر معظم انقلاب + فیلم
قطعنامه ضدایرانی شورای حکام ضربه جدی به اعتبار آژانس اتمی است
ترامپ برای اوکراین ضرب الاجل تعیین کرد
مدارس ابتدایی ارومیه به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد
بنت، اسرائیلی‌ها را به تظاهرات فراخواند
پیام وزیر ورزش به ورزشکاران افتخار آفرین در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی
شاخص آلودگی هوای تهران به 144 رسید
زلنسکی: ما از جنس فولادیم، اما حتی قوی‌ترین فلزها هم می‌شکنند!
استارمر: اوکراین باید آینده خود را تعیین کند
ساپینتو: زمین ورزشگاه تختی هیجان انگیز بود + فیلم
زلنسکی: اوکراین برای شراکت با آمریکا کرامت خود را خواهد داد
عراقچی: ایران هیچ تجربه مثبت و قابل اتکایی از مذاکره با دولت ترامپ ندارد
ریابکوف: اروپا مانع اصلی حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران است
حادثه رانندگی در لارستان با 8 مصدوم
شرکت دولتی ضرر بدهد، هم پاداش ممنوع است هم مدیران عوض می‌شوند
تماس‌ رهبران اروپایی با زلنسکی در پی غافلگیری طرح صلح پیشنهادی آمریکا
مهرداد صدیقیان به سوگ پدرش نشست