×
فرهنگی
شناسه خبر : 186212
تاریخ انتشار :

نورنیوز نوآوری‌های دکتر داوود فیرحی در حوزۀ عاشورا پژوهی را بررسی می‌کند

روایتی نو از ریشه یابی قیام مصلحانه امام حسین (ع)

مبنای شکل گیری عاشورا از دید استاد زنده یاد داوود فیرحی، فساد سیستماتیکی است که در حوزۀ اقتصاد و سیاست و دین و فرهنگ اتفاق افتاده بود؛ نیز دستکاری عمیق ساختار فرهنگی به نفع قدرت سیاسی و سوءاستفاده از دین برای انحراف از مبنای برابری به سمت نابرابری های اجتماعی در دولت رانت خوار و تحصیلدار دوره خلافت.

 نور نیوز - گروه فرهنگی: در میان اندیشمندان معاصر ایران،  متفکران معدودی بوده اند که برای تبیین اندیشه سیاسی اسلام در ایران معاصر به ترکیب اندیشه حوزوی و دانشگاهی پرداخته اند. در این میان مرحوم دکتر داوود فیرحی، ‌نمونه ای ممتاز است که توانست خوانشی نسبتاً مدرن از ابعاد سیاسی اندیشه اسلامی عرضه کند. او در زمینه عاشورا پژوهی صرفا به نقل و دسته بندی رویکردهای گذشته بسنده نکرد، بلکه با رویکردی نوآورانه مسیر تازه­ای را در این عرصه گشود که در این نوشتار به پاره­ای از نوآوری­های ایشان خواهیم پرداخت.

فیرحی می دانست متدولوژی علوم جدید و حتی نواندیشی دینی از فلسفۀ مدرن نشأت می گیرد. این نکته را نیز می دانست که تلاش کانت و هگل به عنوان دو تن از منادیان فلسفۀ مدرن در عقلانی ساختن دین، فرجامی بهتر از بحران رو به تزاید ذهنیت­گرایی (سوبژکتیویسم) نداشته است. انسان پسامدرن به تدریج آموخت که اساساً نه عقل استعلایی کانت واقعیت عینی دارد و نه تاریخ هگلی؛ و اساسا هیچ راهی برای رهایی از بن بست مدرنیته نیست.

مرحوم فیرحی ضمن عنایت و آگاهی به بحران مدرنیته، توجه داشت که عقل‌گرایی تحلیلی قادر به فهم واقعیت‌های نو و دگرگشت سنت تمدنی نیست ولذا واقعیت‌های جدید را با واقعیت‌های کهن تأویل می‌کرد. بر این اساس به گمان او، در عصر تفسیر نیازمند عقل‌گرایی دیالکتیکی هستیم که به ظهور ناگهانی واقعیت‌های نو اعتنا و توجه دارد.

این اندیشمند شاخص، به سراغ روش تبارشناسانه و ساختار شکنانه میشل فوکو رفت و با کنارگذاشتن معرفت شناسی ماتریالیستی او، از روش تبارشناسانه متفکر فرانسوی برای توضیح دیالکتیک اصلاح و فساد در معرفت دینی اسلام و نظام قدرت سیاسی برآمده از آن استفاده کرد. پیش از فیرحی اندیشمندان برجستۀ عرب چون محمد عابد الجابری، و نصر حامد ابوزید از متدولوژی فوکو در توضیح پیدایش عقل اسلامی-عربی و از جمله شالوده شکنی روش شناسی مکتب شافعی استفاده کرده بودند، اما فیرحی نخستین اندیشمند ایرانی است که در تحلیل وقایع مهم تاریخ اسلام، از جمله عاشورا آگاهانه سراغ فوکو در روش، و یورگن هابرماس (آخرین وارث مکتب انتقادی فرانکفورت) در مبنای قراردادگرایانه و دموکراتیک مدینه می­رود.

ما در عاشوراپژوهی شاهد پنج نوع دسته بندی تفسیری هستیم که از این قرارند:

1) تقدیر‌گرایی قدسی: این تفسیر متأثر از تصوف قرون میانه با حذف کارکردهای اجتماعی عاشورا سعی می کند این پدیده را در یک هدف قدسی محض خلاصه کند. («ان الله شاء ان یراک قتیلا»؛ خدا خواست که امام حسین‌(ع) این‌گونه کشته شود.)

2) تفسیر اجتماعی-اخلاقی : بر مبنای این تفسیر امام حسین‌(ع)، مسیح اسلام است و همچنان که مسیح مصلوب شد تا دیگران بخشیده شوند، امام حسین (ع) نیز باید کشته می‌شد. کارکرد این نگاه، اصلاح اخلاقی زندگی و اعمال با نگاهی دوباره بدان در ایام محرم است.

3) تفسیر حکومتی و سیاسی : طبق این تفسیر،‌عاشورا حرکتی است برای تشکیل حکومت، که حتی شکستش هم پیروزی است. به این معنا که اثبات می کند فارغ از نتیجه، پذیرش دعوت کوفیان بر امام، شرعا واجب بود. این تفسیر مهمی است که در دهه 40 و 50 شمسی در ایران روتق یافت.

4) تفسیر انقلابی و شهادت طلب: این تفسیر کوشش می‌کند حرکت امام(ع) را در قالب الگوی شهادت طلبی انقلابی جای داده و از آنان انقلابیونی بسازد که با نوعی انتحار مقدس با ایجاد یک بمب خبری و آگاهی، سکون را به حرکت تبدیل کرده است.

5) تفسیر مرحله‌ای از قیام: مرحله اول، یک نوع اعتراض خروج از مدینه تا اقامت در مکه‌؛ مرحله دوم، تلاش برای تاسیس حکومت از مکه تا روبرو شدن با سپاه حر و آشنا شدن با وضعیت دگرگون کوفه‌؛ مرحله سوم، مصلحت‌گرایی امام که تلاش می‌کند از کمند قدرت عبیدالله ابن زیاد خود را رها کند. و مرحله چهارم هم شهادت قهرمانانه است.

 اما دکتر فیرحی در عرض این تفاسیر،  فرضیه دیگری را دنبال می­کند که از حیث روشی بر دیالکتیک اصلاح و فساد و از حیث محتوایی بر مبنایی سیاست اندیشانه استوار است. فیرحی معتقد بود دین حذف شدنی نیست. برای پیشبرد پروژه اصلاح، ما نیازمند توجه به نقش دین در جامعه و سیاست هستیم. از نظر ایشان عموم روشنفکران پس از مشروطه به نقد خرافات و دین عامیانه پرداخته­اند، در حالی­که این کار عملا به برانگیختن حساسیت­های عمومی منجر شد و کمکی به پیشبرد پروژه اصلاح نکرد. نقد نقش دین در گسترش اقتدارگرایی در سیاست و استبداد دینی برای فیرحی مهم تر از نقد خرافات بود.

فیرحی به عاشورا همچون یک مسئله می­نگرد و نیز جزیی از نقطه‌های عطف تاریخ اسلام که در فرهنگ ما مرتباً مورد بازتفسیر قرار می‌گیرند. برای تأمل در مسائل کلان سیاست در کشور ما، ناگزیر از روشن ساختن تکلیف خود با این نقاط عطف تاریخ اسلام هستیم. رویکرد فیرحی صرفا وقایع نگاری نیست، بلکه با بررسی جامعه شناسی سیاسی عاشورا مطالعه ای میان رشته­ای را پیش می­برد.

با توجه به بررسی تحلیلی گزارش‌های تاریخی درباره عاشورا، دکتر فیرحی سه زمینه در تکوین این واقعه را بر می­شمارد:

یکم)‌ او تبیین می‌کند که چگونه جدایی دولت از جامعه، در وضعیت آنومیک و بی هنجاری، گسلی خاموش میان دولت و ملت را در پی دارد. لذا زمینۀ اول، گسل خاموشی است که در فاصله دهه 50 و  60 ه. ق، بین دولت و ملت شکل گرفته است.

دوم)‌ زمینۀ دوم اینکه در دهه  60 ه. ق این گسست در حال رانش اجتماعی است.

سوم) این رانش اجتماعی به یک محور و مرکزیت نیاز دارد که در آن زمان شخصیت­های مذهبی همچون امام حسین (ع) بودند.

مبنای شکل گیری عاشورا از دید فیرحی، فساد سیستماتیکی است که در حوزۀ اقتصاد و سیاست و دین و فرهنگ اتفاق افتاده بود؛ نیز دستکاری عمیق ساختار فرهنگی به نفع قدرت سیاسی و سوءاستفاده از دین در انحراف از مبنای برابری و قراردادی به سمت نابرابری های اجتماعی در دولت رانت خوار و تحصیلدار دوره خلافت.

مرحوم فیرحی معتقد است اسلام اموی (اسلام شام) با عدول کامل از حکمرانی قراردادگرایانه مدینه که شالوده افسون زدایی از سیاست را تأسیس می نمود، مسیری را رفت که به عدول از خلافت و حتی تبدیل خلافت به سلطنت بر مبنای اصل تغلب انجامید. توضیح اینکه یکی از ویژگی‌های جهان مدرن، افسون زدایی از سیاست و بازگشت به خرد مصلحت محور یونانی است. یونانیان به اصل سیاست به معنای مناسبات شهروندی و مشارکت مردم در اداره شهر قائل بودند. لذا فلسفه سیاسی ارسطویی پایی در نظریه مصلحت عمومی عقل یونانی داشت. در مقابل نظریه مصلحت عمومی، نظریه تغلب مبتنی بر افسون زدگی سیاست و برکشیدن حاکمان به جایگاه خدایان و تنزل دادن شهروندان به بندگان یا رعیت قرار دارد که هدف آن به بردگی کشیدن مردم است و نتیجه‌ی گریزناپذیر آن جز تیره روزی و شقاوت نخواهد بود.

می­توان نتیجه گرفت فیرحی با نگاهی انضمامی به مسئلۀ عاشورا، صرفا در ایده­پردازی متوقف نماند و به دنبال درس آموزی از آن برای حل معضلات امروزی جامعه ایران از جمله فساد سیستماتیک بود. لذا در منظومۀ عاشوراپژوهی فیرحی، امام حسین (ع) در شمایل «شهید اصلاح» پدیدار می­ شود.

*یوسف شیخی / پژوهشگر اندیشه سیاسی اسلام 


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

پیش بینی وضعیت آب و هوا استان ها فردا جمعه 5 دی 1404
آخرین وضعیت عنایت بخشی در بیمارستان
نقش جدید روسیه میان تل‌آویو و دمشق
قیمت بنزین سوپر به سقف 80 هزار تومان رسید!
بازگشت لبنیات ارزان به سبد خانوارها+ قیمت
انفجار در جنوب مسکو 3 کشته برجای گذاشت
بازگشت رضاییان و جلالی به تمرینات استقلال
هشدار صریح حزب‌الله: امنیت و حق دفاع لبنان قابل معامله نیست
عراقچی: تحریم‌ها تنها دلیل مشکلات اقتصادی نیست
هشدار 165 نماینده مجلس: مسیر فعلی ارز، اقتصاد را به بن‌بست می‌برد
استقبال زلنسکی از ایجاد منطقه غیرنظامی در قلب صنعتی شرق اوکراین
1600 تبعه افغانستان از یخ زدگی در مرز تایباد نجات یافتند
افزایش بیش از 20 درصدی حقوق و دستمزد یعنی ایجاد تورم
قیمت دلار و سایر ارزها امروز پنجشنبه 4 دی 1404
حماس: اسرائیل راه مرحله دوم آتش‌بس را مسدود کرده است
بازداشت یک اسرائیلی به اتهام جاسوسی از نخست‌وزیر پیشین
قیمت طلا و سکه امروز پنجشنبه 4 دی+ جدول
ستاره تراکتور در رقابت با بنزما
حرکت تازه نمایندگان؛ پزشکیان به مجلس فراخوانده می‌شود؟
رئیس‌جمهور لبنان: سایه جنگ از کشورمان فاصله گرفته است
چرا ثروت بالقوه به رفاه بالفعل نمی‌رسد؟
قاچاقچیان سوخت در کیش ناکام ماندند
صلح، کلید شکوفایی انسان‌هاست
سفرهای استانی رئیس جمهور برای تمرکز بر حل مسائل اساسی مردم است
شهرک‌نشینان متهم به جاسوسی از ایران علیه شرایط زندان شکایت کردند
35 اتوبوس دوکابین به تهران خواهند رسید
طلافروش ارومیه‌ای «نقره داغ» شد
خیبر_آلومینیوم ؛ فقط با حضور تماشاگران زن
افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان کافی نیست
حمله پهپادی اسرائیل در بقاع لبنان به یک خودرو
گزارش گروسی از وضعیت آزمایش‌های هسته‌ای
پوتین به مادورو: روسیه کنار شما ایستاده است
اولین هدف اسرائیل در اصفهان چه بود؟+فیلم
نورنما | چهارم دی، روز بزرگداشت رودکی، پدرشعر پارسی
گزارش تصویری| دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت آیت‌الله میلانی با رهبر انقلاب
عادی‌سازی با اسرائیل در عراق ممنوع و جرم است
کالاس: آمریکا حاکمیت اروپا را به چالش کشید
هفته آینده، بارش گسترده در کشور آغاز می‌شود
بیش از 3هزار وسیله نقلیه رها شده در معابر تهران شناسایی شد
تلاش دولت برای مدیریت اقتصاد در شرایط محدودیت منابع
حملات سنگین رژیم صهیونیستی به شرق و جنوب غزه
بار دیگر ایران و آمریکا/ درباره مواجهه سه شنبه شب در شورای امنیت
فیلترینگ محافظ هویت نسل دیجیتال نیست
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران‌(144) «جویبار»
هر راست نشاید گفت
بازدید کیم جونگ اون از تسلیحات زیرآبی جدید کره شمالی
السودانی: عادی‌سازی با تل‌آویو در قاموس عراق جایی ندارد
تهران به 1.5 میلیون پارکینگ نیاز دارد
34 درصدی که استخوان‌بندی اقتصاد را می‌سوزاند
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: از ارتفاعات جبل‌الشیخ سوریه عقب‌نشینی نمی‌کنیم