×
فرهنگی
شناسه خبر : 181954
تاریخ انتشار :

دلالت های سیاسی نیایش های سجادیه در گپ و گفتی با دکتر ابراهیم برزگر

تحقیر قدرت امویان با سلاح دعا

این ادعا که امام سجاد(ع) اندیشه سیاسی ندارد یا اندیشه ایشان بار سیاسی ندارد ادعایی واهی است و با کاوش در صحیفه سجادیه نمایان می‌شود. ایشان در قالب دعا اهدافی را دنبال می‌کردند که پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) آن را تعقیب می‌کردند.

نورنیوز-گروه فرهنگی: ادوارد سعید روشنفکر مسیحی فلسطینی که سال ها به تدریس در دانشگاههای غربی پرداخته بود در کتاب سترگ شرق شناسی از برداشت کلیشه‌ای اندیشمندان غربی نسبت به اسلام به شدت انتقاد می‌کند.اگر نگاهی گذرا به آثار تولید شده در خصوص اسلام توسط غرب بیاندازیم می‌بینیم بیشتر این آثار که از قضا قضاوت های غلطی را در مورد آموزه‌های اسلامی ارائه داده‌اند در خصوص مذهب حقه جعفری نگاشته شده است. در ادامه طی گپ و گفتی با دکتر ابراهیم برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران به نقد یکی از این گزاره‌های غلط در مورد تشیع در آثار پاتریشیا کرون اسلام‌شناس شهیر دانمارکی پرداخته‌ایم.

آیا چنانکه خانم پاتریشیا کرون در کتاب تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام می‌گوید اندیشه سیاسی امام سجاد(ع) فاقد بار سیاسی است یا نه؟  

  وقتی ما از اندیشه سیاسی صحبت می‌کنیم باید یک تعریف از سیاست داشته باشیم خوب تعاریف گوناگونی از علم سیاست وجود دارد. برخی سیاست را علم قدرت، برخی علم تصمیم‌گیری و بعضی دیگر قلمرو عمومی می‌دانند. آنچه که در فضای دینی و اسلامی وجود دارد این است که ما سیاست را به مثابه صراط و راه می‌دانیم یعنی در واقع اسلام راهی است که بایستی توسط فرد و آحاد جامعه پیموده شود تا به کمال و غایت رشد فردی و اجتماعی برسد.

در چنین قالبی اندیشه امام سجاد(ع) کاملاً با این تعریف قابل شرح و بسط است. در این شرایط فرد و جامعه باید در گام دوم بکوشد تا شرایط و اخلاقیات خود را به صراط اسلامی برساند و در گام سوم رفتارهای خودش را متناسب با قله‌های اسلامی تعریف کند. من در کتاب اندیشه سیاسی در صحیفه سجادیه، اندیشه سیاسی امام سجاد(ع) را در این سه قالب توضیح داده‌ام. یعنی اولاً سیاست اسلامی را به مثابه صراط در نظر گرفتم و این راه را در سه سطح اعتقادات، اخلاقیات  و رفتارهای اسلامی مدنظر قرار دادم. بنابراین این ادعای حقیر است که از قضا اندیشه‌های سیاسی امام سجاد(ع) کاملاً با این الگو قابل ردیابی و توضیح دادن است. بنابراین این ادعا که امام سجاد(ع) اندیشه سیاسی ندارد یا اندیشه ایشان بار  سیاسی ندارد ادعایی واهی است و با اندکی کاوش در ادعیه‌ای که امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه ارائه فرمودند لایه‌های زیرین نمایان می‌شود. در حقیقت ایشان در قالب دعا اهدافی را دنبال می‌کردند که پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) آن را تعقیب می‌کردند.

به عنوان کسی که در مورد اندیشه سیاسی امام سجاد(ع) پژوهش کرده‌اید بفرمایید دال مرکزی اندیشه سیاسی آن حضرت در صحیفه سجادیه شامل چه مطلبی است؟

دال مرکزی اندیشه سیاسی امام سجاد(ع) مقوله تقیه است. می‌دانید که تقیه به معنای حفظ ظرفیت های موجود اسلام و مسلمانان و اعتقاد مسلمانان و به ویژه  شیعیان از تعرض و خطراتی است که دشمن می‌تواند به آن وارد کند. بنابراین  در دوره امام سجاد(ع) با توجه به این که بیشتر اعضای خاندان پیامبر(ص) به شهادت می‌رسند و تنها بازماندگان آنها امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) بودند بنابراین در اینجا حضرت برای حفظ خاندان پیامبر(ص) تقیه را هم خودشان باب می‌کنند و هم به شیعیان می‌آموزند. و البته تقیه به معنای برگشتن از صراط مستقیم اسلام نیست بلکه به معنای این است که همچنان مسیر صراط مستقیم باید پیموده شود اما با اتخاذ راهکارهایی که به نوعی دور زدن دشمن محسوب شود.

یعنی دشمن تصور می‌کند  که امام(ع) دیگر کاری به سیاست ندارد در حالی که ایشان در طول حیات مبارک خودشان در همان قالب اعتقادات توحیدی تربیت سیاسی شیعیان را تعقیب می‌کردند و در قالب دعا و ادعیه‌های صحیفه سجادیه در حال بازسازی اعتقادات اسلامی شیعیان بودند و مثلاً توحید افعالی را در ضمیر شیعیان پرورش می‌دادند و با این نگاه قدرت ظاهری امویان حقیر جلوه می‌کرد یا مثلاً در قالب ترویج صلوات بر محمد و آل محمد(ص) اندیشه امامت را  ترویج می‌کردند مثلاً هر فرازی از دعای 48 صحیفه سجادیه با یک صلوات بر محمد ال محمد(ص) پایان می‌یابد. یعنی برای راهیابی به صراط مستقیم در کنار قرآن عترت و اهل بیت(ع) هم شرط لازم می‌باشد. به این صورت بر محور تقیه امام(ع) از مجرای دعا همان آموزه‌هایی را ترویج می‌کند که ائمه قبل و بعد از ایشان ترویج کرده‌اند. وقتی ادعیه را از این زاویه بررسی می‌کنیم می‌بینیم اعتقادات، اخلاقیات و کنشهای سیاسی در این دعاها وجود دارد.

تفاوت دستگاه فکری امام سجاد(ع) با امامان پیش و پس از خودشان در چیست؟

همان گزاره اصلی که من در ابتدای کلام خدمت تان عرض کردم این است که اصولاً سیاست در اندیشه سیاسی اسلام یعنی اسلام همان صراط مستقیم است؛ لذا در واقع اسلامی که معصومین(ع) تعقیب کردند همگی یک راه است صراط مستقیم اما این صراط مستقیم تحت تأثیر زمان و مکان صورتهای ظاهری متفاوتی دارد بنابراین اقتضائات زمانی و مکانی امام سجاد(ع) به نحوی بوده که تقیه کرده است اما در دوره امام باقر(ع) اقتضائات زمان متفاوت شده است مثلاً در دوره امام باقر(ع) به دلیل پیامدهای مشروعیت شکنی عاشورا که پایه های حکومتی امویان را متزلزل کرده بوده طبعاً فضایی باز شده که امام باقر و امام صادق(ع) امکانات تبلیغی بیشتری داشتند.

نقش حضرت زینب(س) در شکل‌گیری اندیشه و مقاومت منفی حضرت سجاد(ع) چگونه بوده است؟

ببینید حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) هر دو یک وجه مشترک دارند و آن وجه مشترکشان این بود که به دنبال روایت و انتقال پیام عاشورا بودند یعنی  در واقع ما وقتی صحبت از عاشورا می‌کنیم یک واقعیتی به نام عاشورا وجود دارد یعنی یک واقعیت عینی که در جهان خارج اتفاق افتاده و 18 نفر از اهل بیت(ع) و 72 نفر از اصحاب و اعضای خاندان امامت در یک روز به شهادت رسیدند. خوب این واقعیت عینی و یک قطعه از همان راهی است که به آن اشاره کردیم  که توسط امام حسین(ع) و اصحاب شهید ایشان اتفاق افتاد. قطعه دوم این مسیر  توسط حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) استمرار یافت مثل یک دوی امدادی که یک بخشی از آن توسط دونده اول و بخش دوم توسط دونده دوم تعقیب شود ولی هر دو مکمل یکدیگر هستند پس قطعه دوم این مسیر توسط حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) پیموده می‌شود و آن روایتگری عاشورا است.

دکتر+ابراهیم+برزگر
حضرت زینب(س) در طول مسیر حرکت شان در موقعیت های مختلف پیام عاشورا را روایت می‌کردند و می‌کوشیدند که عاشورا را از یک واقعه  به صورت یک جریان مستمر تاریخی دربیاورند و آن را همواره با طراوت نگه داشتند و به همه نسلها و عصرها تسری دادند. این حرکت الهام بخش امام سجاد(ع) شد به گونه‌ای که عاشورا همواره حرارت خودش را در قلوب مؤمنین حفظ کرده است و خط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) دو راهی اسلام نبوی و هر نوع اسلام انحرافی دیگر اعم از اموی یا عباسی بوده است.

زیرا امام حسین(ع) کوشیدکه یک شوک روانی به جامعه اسلامی وارد کند همچنان که که خود حضرت فرمود«ان کان دین محمدٍ لم یستقم الا به قتلی فیاسیوف خذینی» در وقع امام حسین(ع) در این گزاره رسالت اصلی خود را نجات دین پیامبر(ص) از انحراف اموی می‌داند. در اینجا است که گفته می‌شود الاسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء. همین رسالت یعنی ترسیم  خط قبیله‌گرایی و اسلام نبوی بر دوش حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است. بحث اربعین امام حسین(ع) نیز حامل این پیام است.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

ترافیک سنگین در 4 آزادراه اصلی کشور؛ تردد در چالوس و هراز روان هست
استقلال و سپاهان در انتظار سه رقیب آسیایی / صعود 16 تیم به لیگ قهرمانان آسیا
نورنما | 5 دی، حادثه ناگوار بم
هشدار مهم دادگستری تهران؛ فریب پیامک‌های کلاهبرداری بانکی را نخورید!
جنگ بقا در اهواز / ترکیب استقلال خوزستان برای فرار از سقوط در مقابل ذوب آهن
روایت دبیر کل حزب وطن ترکیه از پایان هژمونی آمریکا و تولد هزاران سردار سلیمانی
تغییر ساعت بازی سپاهان و چادرملو در هفته پانزدهم
پادکست | اصول مهندسی و طراحی در مرسدس بنز (قسمت سوم)
تمرکز آمریکا بر تشدید تحریم و فشار اقتصادی علیه ونزوئلا است
115 عضو داعش پیش از اجرای حملات برنامه‌ریزی‌شده در ترکیه بازداشت شدند
ایران پنجم آسیا در لیگ برتر شد / دستاورد تراکتور برای ایران در لیگ نخبگان
پیش بینی وضعیت آب و هوا هرمزگان فردا جمعه 5 دی 1404
نورنما | آخرین روزهای پاییزی و برفی ارتفاعات مازندران
پوتین سال 2026 را سال وحدت ملی روسیه اعلام کرد
غریب‌آبادی : موضوع هسته‌ای بهانه است؛ خصومت‌ها ریشه در اسلامیت و استقلال ایران دارد
پاشینیان: مایل به امضای سند همکاری استراتژیک با ایران هستیم
پیش بینی وضعیت آب و هوا خوزستان فردا جمعه 5 دی 1404
پسکوف اظهارات زلنسکی را بی‌ادبانه و پرخاشگرانه دانست
گزینه نظامی علیه ایران پیامدهای وحشتناک دارد
پیش بینی وضعیت آب و هوا تهران فردا جمعه 5 دی 1404
محمد بکری، سینماگر فلسطینی درگذشت
حمله اوکراین به پالایشگاه نفت در جنوب روسیه
عربستان انگشت اتهام را به‌سوی تل‌آویو گرفت
اسلامی: غنی‌سازی نقطه آغاز و مبدأ تولید رادیودارو است
راز قتل زن 37 ساله در بندرانزلی فاش شد
رنکینگ آسیایی تیراندازی 2025 اعلام شد
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: خروج از غزه در کار نخواهد بود
درگیری مرگبار در مرز تاجیکستان و افغانستان
پیش بینی وضعیت آب و هوا استان ها فردا جمعه 5 دی 1404
آخرین وضعیت عنایت بخشی در بیمارستان
نقش جدید روسیه میان تل‌آویو و دمشق
قیمت بنزین سوپر به سقف 80 هزار تومان رسید!
بازگشت لبنیات ارزان به سبد خانوارها+ قیمت
انفجار در جنوب مسکو 3 کشته برجای گذاشت
بازگشت رضاییان و جلالی به تمرینات استقلال
هشدار صریح حزب‌الله: امنیت و حق دفاع لبنان قابل معامله نیست
عراقچی: تحریم‌ها تنها دلیل مشکلات اقتصادی نیست
هشدار 165 نماینده مجلس: مسیر فعلی ارز، اقتصاد را به بن‌بست می‌برد
استقبال زلنسکی از ایجاد منطقه غیرنظامی در قلب صنعتی شرق اوکراین
1600 تبعه افغانستان از یخ زدگی در مرز تایباد نجات یافتند
افزایش بیش از 20 درصدی حقوق و دستمزد یعنی ایجاد تورم
قیمت دلار و سایر ارزها امروز پنجشنبه 4 دی 1404
حماس: اسرائیل راه مرحله دوم آتش‌بس را مسدود کرده است
بازداشت یک اسرائیلی به اتهام جاسوسی از نخست‌وزیر پیشین
قیمت طلا و سکه امروز پنجشنبه 4 دی+ جدول
ستاره تراکتور در رقابت با بنزما
حرکت تازه نمایندگان؛ پزشکیان به مجلس فراخوانده می‌شود؟
رئیس‌جمهور لبنان: سایه جنگ از کشورمان فاصله گرفته است
چرا ثروت بالقوه به رفاه بالفعل نمی‌رسد؟
قاچاقچیان سوخت در کیش ناکام ماندند