×
فرهنگی
شناسه خبر : 171710
تاریخ انتشار :

نورنیوز از "مست عشق"، فیلم محبوب این روزهای سینما گزارش می دهد؛

رمز گشایی ناقص از یک ملاقات تاریخ ساز

مهم ترین نکته در "مست عشق"، غیر از این موارد فنی، نحوه بازنمایی ملاقات تاریخی شمس و مولاناست. این ملاقات ، عالی ترین مصداق و نمونه از یک دیدار کیمیاگرانه و تحول بخش دانسته شده، به نحوی که از یک فقیه و دانشمند معمول و متعارف،‌ عارف و شاعری حکیم و شوریده ساخت. سئوال این است که آیا "مست عشق" توانسته است چنین دیدار ناب و بی مانندی را به خوبی بازنمایی کند؟

نورنیوز – گروه فرهنگی: از دشوارترین کارها در عرصه هنر، تبدیل زندگی و شخصیت چهره های محبوب، مرجع و خاطره ساز تاریخی به آثار و تولیدات نمایشی است. رفتن سراغ تولیداتی از این جنس،‌ راه رفتن بر لبه تیغ است؛ می تواند به راحتی در ورطه ی ابتذال یا اغراق بغلتد و سیمای تاریخی آن شخصیت را مخدوش کند. در تاریخ هر فرهنگی، فهرستی از افراد شاخص را می توان ردیف کرد که در حافظه قومی و هویت جمعی آن ملت ریشه دارند. نزدیک شدن به این مشاهیر، و تلاش برای عرضه روایتی دراماتیک و نمایشی از آنها کاری بسیار پرمخاطره و پرمسئولیت است. هنرمندان اندکی هستند که به چنین کار خطیر و مسولانه ای تن بدهند؛‌ و هنرمندان اندک تر و کم شمارتری هستند که این خطرپذیری را با خلاقیت و نوآوری همراه کنند، به نحوی که نه درخشش سیمای آن مشاهیر مخدوش شود و نه ذهنیت جمعی مردم از آن افراد شاخص لطمه ببیند. برای فرهنگ ایران،‌ مولانا جلال الدین بلخی از این افرا است. به این اعتبار،‌ انتخاب او به عنوان سوژه ی اثر هنری،‌ انتخابی خطیر و دشوار است.

از سوی دیگر،‌همیشه هنرمندانی وجود داشته اند که توان و تخصص و تمایل حرفه ای شان،‌ بازسازی هنری رخدادها یا چهره های تاریخی است. برای این هنرمندان، تاریخ چیزی به سرآمده و به پایان رسیده نیست بلکه می توان سراغش رفت و با قرائتی امروزین، آن را بازسازی و بازآفرینی کرد. حسن فتحی، به عنوان فیلمسازی ایرانی از کسانی است که به چنین بازسازی های تاریخی – هنری علاقه ای ویژه و خاص دارد. در کارنامه ی هنری او، نگاه به اشخاص، رخدادها و جریان های تاریخی، جایگاهی ویژه دارد. او در "شب دهم" روایتی دراماتیک از واقعه ی عاشورا به دست می دهد و با استفاده از نشانه ها و استعاره های ایرانی،‌ درکی نوستالژیک و ملی از یک رخداد تاریخی و دینی عرضه می کند. در سریال "مدار صفر درجه" از تاریخ معاصر ایران، روایتی ملی می سازد و با بهره گیری درست از مولفه های رمانتیک، نمایشی اثرگذار و مخاطب پسند و باورپذیر از مبارزات استقلال طلبانه مردم ایران عرضه می کند. "پهلوانان هرگز نمی میرند"، "جیران"، "میوه ممنوعه" نیز همگی در این نکته مشترکند که فیلمساز، عناصر تاریخی و هویتی را در ساختاری رمانتیک و حرفه ای بازسازی و بازآفرینی می کند.

"مست عشق"،‌  جدیدترین ساخته سینمایی حسن فتحی، روی همین خط سیر هنری و براساس همین بنیان نظری ساخته شده است. او در این اثر سینمایی، سراغ مولانا ، یا به تعبیر درست تر سراغ توصیف رابطه ی مولانا و شمس در خلال سال های 642 تا 645 هجری قمری می رود. این 3 سال، به اعتبار آنکه یکی از مرموزترین و جذاب ترین ملاقات های تاریخی در آن رخ داده و نتایجی بی نهایت شگفت در پی داشته از مهم ترین مقاطع در تاریخ فرهنگ و ادبیات ایران به حساب می آید.

 مردم ایران، به درجات مختلف از دیدار معمایی و تاریخ ساز این دو شخصیت عظیم کمابیش خبر دارند و از اهمیت و تعیین کنندگی اش مطلع اند. حتی کسانی که تاکنون آثار منثور و منظوم مولانا و شمس را نخوانده اند از این دیدار مرموز و از این مقطع 3 ساله زندگی مولانا چیزهایی شنیده اند. فیلم حسن فتحی، همین برش کوتاه را از زندگی مولانا و شمس برمی گزیند و با پرداختی رمانتیک و دراماتیک، آن را به اثری دیدنی تبدیل می کند. "مست عشق" به اعتبار اینکه موضوعی تا این اندازه مخاطب پسند و کنجکاوی برانگیز را دستمایه تولید قرار داده اثری جسورانه و هوشمندانه است.

اما این همه ی ماجرا نیست. فتحی ترجیح داده کار را در اقلیم سینمایی ترکیه تولید کند و در رده ی آثار مشترک سینمایی تعریف کند. لوکیشن های بومی قونیه به همراه ظرفیت های فنی و هنری سینمای ترکیه در بازآفرینی تاریخ دوره سلجوقی ، امکان های زیادی در اختیار فیلمساز قرار داده تا ساختاری باورپذیر و دیدنی به فیلمش بدهد. این نکته تا آنجاست که طبق نظر برخی از منتقدان، ‌قدرت بازیگری بازیگران ترکیه ای "مست عشق" به مراتب از سطح هنرنمایی بازیگران ایرانی این فیلم، بالاتر به نظر می رسد.

مهم ترین نکته در "مست عشق"، غیر از این موارد فنی، نحوه بازنمایی ملاقات تاریخی شمس و مولاناست. دیدار این دو چهره ی ماندگار فرهنگی ایران، آنقدر مهم و اثرگذار بوده است که در تمام تاریخ بشریت، شاید نمونه هایی به تعداد انگشتان یک دست داشته باشد. این ملاقات ، عالی ترین مصداق و نمونه از یک دیدار کیمیاگرانه و تحول بخش دانسته شده، به نحوی که از یک فقیه و دانشمند معمول و متعارف،‌ عارف و شاعری حکیم و شوریده ساخت و او را در فهرست مفاخر تاریخ بشری جای داد. سئوال این است که آیا "مست عشق" توانسته است چنین دیدار ناب و بی مانندی را به خوبی بازنمایی کند؟ آیا عظمت و ابهت مولانا و شمس، و نیز اهمیت ملاقات بی بدیل این دو سیمای تابناک، در این اثر بازتابی شایسته یافته است؟

 به نظر می رسد فتحی در این مقصود،‌با تمام خلاقیت ها و نازک اندیشی هایش، آنگونه که انتظار می رفت توفیق نداشته است. دیدار این دو شخصیت تاریخ ساز،چیزی بیش از یک ملاقات، ‌ولو ملاقات مهم، از آب درنیامده است، و نشانی از یک دیدار یکّه و بی بدیل در آن نیست. برخورد شمس و مولانا، داستان طلاشدن مس در یک فرایند مرموز انسانی است. بیننده انتظار دارد چنین تحولی را ملموس تر از اینکه هست در فیلم ببیند. مخاطب، آنچه از گفت و گوی این دو چهره در خلوت می بیند مباحثاتی است که هر روز در مجامع و محافل علمی سنتی و مدرن جریان دارد. هرروز صدها حلقه از این نشست های علمی میان دانشمندان شکل می گرفته اما هیچ کدام به نتیجه ای منتج نشد که دیدار شمس و مولانا منتج شد. کم نیستند مولوی پژوهانی که معتقدند جنس این دیدار،‌اساسا از جنس مواجهات علمی و مدرسی نبوده و "آنِ" دیگری داشته است. به تصویر کشیدن باورپذیر این دگردیسی،‌ ناکامی بزرگ حسن فتحی در "مست عشق" است.

این نقیصه را بازی انتقادبرانگیز شهاب حسینی (در نقش شمس)‌ و پارسا پیروزفر (در نقش مولانا) دوچندان کرده است. نه مولانای قبل از دیدار با شمس،‌ خوب از آب درآمده است و نه مولانای بعد از دیدار. فرق پیروزفر قبل از ملاقات با شهاب حسینی و بعد از ملاقات با او چندان زیاد نیست. نه مولانای فقیه و دانشمند،‌ به درستی در فیلم بازنمایی شده و نه مولانای شوریده و شاعر. از سوی دیگر، تصویری که شهاب حسینی از شمس عرضه می کند تصویری نامنسجم و پریشان است. بخشی از این شخصیت پردازی های ضعیف،‌ به خاطر ضعف فیلمنامه فتحی - توحیدی است و بخش مهم دیگری از آن، به خاطر ناکامی حسینی – پیروزفر در ایفای نقش.

علاوه بر این،‌ زبان انتخابی نویسندگان فیلمنامه نیز زبانی هویت دار و استخوان دار نیست. گاهی به زبان امروزین نزدیک است و گاهی به شدت کهن و باستانی می شود و در مجموع، از ساخت زبانی مستحکم و اثرگذاری که فتحی در "شب دهم"، "میوه ممنوعه" و سایر آثارش به استخدام گرفته بود در "مست عشق" خبری نیست.

البته فیلمساز در استفاده از سبک روایی "تداعی در تداعی" به خوبی عمل کرده و احتمالا با الهام گیری از روش کار خود مولانا در روایت گری مثنوی، جابجایی های جالب و جذاب زمانی را در فیلم گنجانده که کشش اثر را برای مخاطب بیشتر می کند. علاوه بر این، پیوند دادن خشونت و عشق در نمونه سردار سلجوقی و مریم، دختر مسیحی، به خوبی در خدمت خط روایی داستان است و جذابیت از دست رفته دیدار مولانا و شمس را تاحدی جبران می کند. شروع فیلم با صحنه هایی خوش ساخت از جنگ های خونبار مغولی است. این آغاز شکوهمند، ضرباهنگ فیلم را بالا می برد و بیننده را از همان ابتدا در برابر یک اثر خوش ساخت منتظر می گذارد. موسیقی روان فیلم هم تماشاگر را در فضایی صوفیانه و شرقی قرار می دهد و در پایان اثر، صدای لطیف علیرضا قربانی،‌ خاطره فیلم را در ذهن هر مخاطبی ماندگار می کند. به این ترتیب ، "مست عشق" با یک شروع غافلگیرانه و یک پایان شکوهمند،‌ در خیال بیننده جای می گیرد.

 "مست عشق" به رغم تمام فراز و فرودهایش اثری دیدنی و توصیه کردنی است. این اثر شریف، مسیری تازه را در سینمای ایران باز می کند و می تواند حلقه ی مهمی برای زنجیره ی آثاری باشد که فیلمسازان جوان و خلاق ایرانی با الهام گیری از آن، رخدادها و شخصیت های تاریخی را دراماتیک و دیدنی کنند.  


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی

آخرین اخبار

وسواس ذهنی در تصمیم‌گیری؛ چرا مغز از نشانه‌های منسوخ دست نمی‌کشد؟
نوراینفو | این علائم یعنی تیروئید شما درست کار نمیکند!
55 هزار تعدیل نیرو به بهانه هوش مصنوعی
راهکارهای تازه برای سلامت روان
مانع اصلی ترک سیگار در ایران، آموزش ناکافی داروسازان است
خاک ماه، باند فرود می‌شود؛ توسعه اولین سکوهای قابل استفاده مجدد برای ماموریت‌های آتی
چین به تکنولوژی جنگنده نسل ششم رسید
ظریف: فرزندان من تابعیت آمریکا دارند اما در ایران زندگی می‌کنند
واژگونی مرگبار سمند در محور اراک - سلفچگان
امیدواری پاپ برای مذاکره مستقیم روسیه و اوکراین
شبکه‌های تلویزیونی و اینترنت در جنوب بیروت کاملا قطع شد
آمار فروش بنزین سوپر در اولین روز عرضه
کدام بازیکنان تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2026 حضور می‌یابند؟
کان: متهم به جاسوسی برای ایران چندین بار با ایال زامیر رئیس ستاد کل ارتش دیدار داشته
واکنش محسن رضایی به برخی نواهای تفرقه‌انگیز
امضای قرارداد رسمی مشارکت ایران در اکسپو 2027 بلگراد
در شب آرزوها چه اعمالی انجام دهیم ؟ / فرصت بی‌نظیر رحمت الهی در اولین شب جمعه رجب
چارلز سوم: زیارت سفری به آینده و گذشته است
دیدار پزشکیان با خانواده شهید مسیحی به مناسبت ولادت حضرت عیسی (ع)
نیروهای اوکراینی هیچ پناهگاهی در زاپوریژیا مقابل روسیه ندارند
حملات هوایی اردن به برخی نقاط جنوب سوریه
بنزین سوپر وارداتی با چه شرایطی عرضه می شود؟
احتمال شکل‌گیری توافق امنیتی میان سوریه و اسرائیل
نگرانی اردوغان درباره شرایط سودان
تعطیلی مراکز مشاوره غیردولتی در 5 استان
ادعای اسرائیل مبنی بر ردگیری دو پهپاد
پشت پرده دیدار مرموز زلنسکی با مشاوران ارشد آمریکایی
مقابله به مثل نیجر با آمریکا / ممنوعیت کامل ورود آمریکایی‌ها به خاک نیامی
نگرانی اوسمار از 7 هفته بدون گل علیپور / پرسپولیس به دنبال مهاجم جدید می گردد؟
هشدار اسقف اعظم درباره شکاف اجتماعی انگلستان
پیروزی دلچسب استقلال خوزستان با 2 گل مقابل ذوب‌آهن
حبس ابد برای 11 جاسوس صهیونیستی که در ترور فرمانده حماس دست داشتند
دمشق از هلاکت سرکرده ارشد داعش خبر داد
روس‌اتم: بمباران نوار ساحلی انرگودار همچنان ادامه دارد
رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی: همه ابرها قابلیت بارورسازی ندارند
قطب‌نمای دولت در سال 1405 روی کدام میدان ایستاده است؟
حملات اوکراین به تاسیسات نفت و گاز روسیه با تجهیزات جنگی انگلیس
چین: آمریکا به تفرقه‌افکنی متوسل شده است
تلاش مجلس برای جبران عقب‌ماندگی حقوق کارمندان از تورم در سال1405
نورنما | 5دی، سالروز در گذشت ایرج بسطامی
ماجرای توقیف کامیون کمپرسی با بار 17 تنی در هرمزگان چیست؟
عراقچی: وزارت‌خارجه از صادرات محصولات دانش‌بنیان و انرژی‌های پاک حمایت می‌کند
مسکو: پیشرفت در مذاکرات با آمریکا درباره اوکراین آهسته و پیوسته است
جزئیات ریزش هولناک آوار در روستای خاوه
حضور 4 هزار بانوی بسیجی در رزمایش «الی بیت‌المقدس»
تشکیل «میز اصفهان» در وزارت خارجه برای پیگیری بحران آب و جذب گردشگر خارجی
خبر وزیر میراث فرهنگی از راه‌اندازی خطوط کروز با کشورهای حاشیه خلیج فارس و عمان
پژوهش‌های نظامی باید پاسخ‌گوی نیازهای واقعی کشور باشند
حمله هوایی دوباره اسرائیل به جنوب لبنان
جزئیات حادثه سقوط بالگرد در کلیمانجارو